Newstalk ZB

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Newstalk ZB
Newstalk ZB Logo 2015
Broadcast area New Zealand
Slogan New Zealand's premier news and information radio station
iHeartRadio: New Zealand's #1 Talk Station
Frequency List available below
Format News and talk
Owner NZME Radio
Webcast Auckland
Wellington
Christchurch
Website Official website
Corporate website

Newstalk ZB is a nationwide New Zealand talk radio network operated by NZME Radio. It is available in almost every radio market in New Zealand, and has news reporters based in many of them. In addition to talkback, the network also broadcasts news, interviews, music, and sports (sometimes in partnership with its sister network Radio Sport). The network's hosts include Rachel Smalley, Mike Hosking, Leighton Smith, Marcus Lush, Jack Tame, Kerre McIvor and Tony Veitch. Wellington and Christchurch have a local morning show.

Newstalk ZB operates one of the largest news operations in New Zealand, with over 50 newsreaders, reporters and editors nationwide. The network operates a news centre in Auckland, news hubs in Wellington, Christchurch and Parliament, and regional newsrooms in Whangarei, Hamilton, Tauranga, Rotorua, Taupo, New Plymouth, Napier, Palmerston North, Nelson, Dunedin and Invercargill. The network's talk radio format has rarely changed since 1987, and its predominantly white male line-up has been criticised for lacking gender and ethnic diversity, and contributing to an under-representation of women and Māori in the media.[1][2]

Most of Newstalk ZB's programming is produced in Auckland, in the NZME building.

History

1926-1987

The history of Newstalk ZB dates back to 1926 when Auckland station 1ZB was first started initially broadcasting on 1070AM, the station moved to 1080AM in 1978. The station's brand name was the station's call sign 1ZB. A ZB station was established in the four main centres of New Zealand as 1ZB Auckland, 2ZB Wellington, 3ZB Christchurch and 4ZB Dunedin. Up until 1987 the four ZB stations were music stations running a mixture of local and networked content. Each other individual station on the Newstalk ZB network has its own history with most stations starting out as a local AM radio run by Radio New Zealand.[3][4]

1987-1996

Newstalk ZB introduced this logo when it adopted its current talkback format in 1987.

In the mid 1980s, 1ZB Auckland lost a number of its key on-air personalities to privately owned Radio i, including Merv Smith who had hosted 1ZB's breakfast programme for over twenty years. The station's ratings subsequently plummeted as large numbers of listeners migrated to other stations. In 1987 a decision was made to re-launch 1ZB as a talkback station branded as Newstalk 1ZB. While the change was not popular initially the station showed growth by the end of the first year and by 1989 the breakfast show presented by Paul Holmes was the number one show in Auckland.[3][4] In February 1993, in Auckland, Newstalk 1ZB began broadcasting on 89.4 FM as well as the original 1080 AM when local station 89X (formerly 89FM) ceased to operate, Radio New Zealand purchased this station a year earlier and chose to close it down and use the frequency for Newstalk 1ZB. The current Newstalk ZB nationwide 0800 number (0800 80 10 80) actually comes from the original 1080AM frequency in Auckland that is still in use today.[3]

During the late eighties and early nineties Radio New Zealand switched many of their local heritage stations to FM but retained the AM frequency in each region running the same programme on both frequencies. Following the success of the talkback format in Auckland a decision was made to switch 2ZB Wellington and 3ZB Christchurch to a talkback format in 1991. At the same time new FM music stations were established in Wellington and Christchurch, these stations were B90 FM (Wellington) and B98 FM (Christchurch). In the early nineties many of the Radio New Zealand local stations that had switched to FM began running morning talkback shows on the AM frequency while continuing to play music on the FM frequency. In 1993 and 1994 the local Radio New Zealand station in some regions were rebranded with the Classic Hits name and the AM frequency was used to roll out the station across New Zealand, it was at this point Newstalk 1ZB was rebranded as Newstalk ZB. Initially those regions that ran local talkback shows on the AM frequency continued to do so and Wellington and Christchurch were initially local versions of Newstalk ZB.[3][4]

1996-2002

In 1996 Radio New Zealand sold their commercial operation and Newstalk ZB, along with Classic Hits and ZM, became part of The Radio Network. In 2001 Newstalk ZB was further expanded into the smaller community markets in New Zealand. The smaller regions did not have their local stations rebranded as Classic Hits during the early nineties and many of these stations were still only broadcasting on AM frequencies. These stations were consolidated together in 1998 to become part of the Community Radio Network, in 2001 all Community Radio Network stations were rebranded as Classic Hits and at this point began broadcasting on FM if the station was already on FM leaving the AM frequency to now be used to broadcast Newstalk ZB. Today most Newstalk ZB stations run complete networked programming, however Wellington and Christchurch still have a local show in the mornings between 9 am and 12 pm.[3][4]

2002-2009

Newstalk ZB's Auckland audience dropped dramatically in 2002 as music radio stations became more popular, raising questions about the future viability of the network.[5] However, in 2013 the station had the highest market share of any commercial station nationwide.[6]

Paul Holmes caused controversy in September 2003, after he referred to United Nations Secretary General Kofi Annan as a "cheeky darkie". Holmes was labelled racist and faced pressure to resign. He issued two nationwide apologies, sent a letter of apology to Annan and met with members of the New Zealand Ghanaian community. The incident also affected his television show, which lost the sponsorship of Mitsubishi Motors.[7] The Radio Network took disciplinary action against him, put their staff through a training seminar on racism run by race relations commissioner Joris de Bres, and a $10,000 donation was made to Save the Children. The Broadcasting Standards Authority refused to uphold 10 complaints against Holmes for the complaint, leading one complainant to appeal the decision in the High Court. On the same breakfast show Holmes asked whether the female journalists were making journalism "ignorant and bitchy", particularly at certain times of the month. The authority found the comments were "insulting and inappropriate" but did not amount to denigrating and discriminating against women journalists.[8]

Race relations commissioner Joris de Bres received a record number of complaints about the issue, a record later broken by a racially polarising and profanity-laden letter written by Hone Harawira.[9] The comment also set a precedent, when former All Black Andy Haden faced calls to resign as a 2011 Rugby World Cup ambassador, after apologising for describing Pacific Island rugby players as "darkies". Prime minister John Key and sports minister Murray McCully said both Haden and Holmes used the word "darkies" in similarly offensive ways, and the public needed to forgive them in similar ways.[7]

Artist Ralph Hotere responded to Holmes' "cheeky darky" comment with a series of artworks. One, White Drip to Mister Paul Holmes, was a 2.7 metre long piece of corrugated iron painted in black, with a drip of white paint extending nearly the full length of the work. ‘To Mister Paul Holmes’ is stenciled on the top of the piece, which is now one of his signature works.[10] Holmes was apologetic and regretful about using the phrase, but later argued there was a fine line between humour and offense.[11] The phrase featured on a commemorative tea towel,[12] and fellow broadcaster John Hawkesby remembered Holmes as a "cheeky little whitey" at his funeral in 2013.[13]

2009-2011

The Christchurch Newstalk ZB building was imploded after it sustained major damage in the 2012 earthquake.

The network went through a process of restructuring during the Global Financial Crisis, removing one reporter position in the Parliamentary press gallery, one position in Wellington, one position in Auckland, and five reporting, hosting and producing roles in Christchurch.[14] The Christchurch local news and sport bulletins and local morning show were later reintroduced, with NZME investing $7.8 million for a 17-year license for its 100.1 FM Christchurch frequency.[15][16]

Following the Christchurch earthquake on 4 September 2010 and the major aftershock on 22 February 2011 programming in Christchurch was greatly affected. After both earthquakes the station broadcast in place of other radio stations in Christchurch operated by The Radio Network, the local studios located in Worcester Street in Christchurch were evacuated. Local news services in Christchurch were replaced temporarily with the network news feed which mostly contained news stories related to the quake heard by all of New Zealand. Local news readers reported news about the quake for all of New Zealand.[16]

The local morning show remained on the air but was broadcast from a temporary location. Following the first earthquake this was at the Whitebait Studios in Christchurch, and following the February earthquake in February it was a hotel in Christchurch. The Radio Network Christchurch never returned to their Worcester Street premises and eventually set up in a new location. The building was taken down in August 2012, in New Zealand's first ever controlled building demolition with explosives.[16]

2011-

The TNS T2 2013 commercial radio survey showed the network had 11.4% of audiences aged over 10, and had the most listened-to breakfast show in the country. It came as Rachel Smalley became host of the newly created Early Edition programme.[6] The same survey in 2014 showed Newstalk ZB lost 0.3% market share but gained 7,600 listeners during a time when other NZME radio stations were in decline.[17] It has also been observed that ZB and Mai FM are the only stations that can be received by car radios in used imported cars from Japan — of which New Zealand is a large market — due to the Japanese FM band spanning 76-90 MHz instead of the standard 88-108 MHz band.[18]

Host Rachel Smalley apologised in April 2014 after describing New Zealand women over 72 kilograms as "heifers" and a "bunch of lardos" during an ad break when she believed her microphone was off. The comments were reported and criticised in several local and international media outlets, including news.com.au and the Daily Mail.[19][20][21][22] In a tearful apology the following morning, she described her comments as deeply offensive, stupid and judgemental and said she deeply regretted her choice of words.[23] The Broadcasting Standards Authority rejected complaints against the comments, saying they were neither calculated nor deliberate.[24]

Blogger Cameron Slater has been a regular commentator on the drive programme for several years, and has been both critical and supportive of the station's positions in the past.[25][26][27] In 2013, the Broadcasting Standards Authority rejected complaints against Slater over his suggestions that openly gay Labour MP Grant Robertson "enjoys being stabbed from behind" - and Newstalk ZB defended what they argued was "robust, irreverent, edgy" debate.[28] In 2014, he participated in a series of one-hour pre-election panel discussions on the drive programme. He retained the position following the release of the Nicky Hager book Dirty Politics. However, left-wing commentators calling for him to be taken off-air or resign.[29][30][31]

The Broadcasting Standards Authority upheld a complaint about an editorial on the Israeli shelling of UNRWA Gaza shelters during the Israel-Gaza conflict. The authority found the programme had overstated the number of people killed in the bombing of the Rafah Preparatory A Boys School and had wrongly condemned Israel of targeting civilians and killing every civilian inside. Newstalk ZB argued the number of fatalities was irrelevant to the broader point, but the authority said the right to express opinions in editorials did not justify factually inaccurate and misleading statements.[32]

According to Lonely Planet in 2014, the station provided a forum for "the most lively discussions on New Zealand issues".[33] Conspiracy theorists,[34] veganism advocates,[35] victims of sexual assault,[36] and housing activists have called talkback. Regular callers include an urban Māori man, a state housing beneficiary, a security guard, a Timaru pensioner, a West Coast grandmother, a dairy farmer, a Dutch butcher and several taxi drivers.[37]

News

Newstalk ZB operates Newstalk ZB News from its Auckland news centre, producing live bulletins for the national ZB network. Wellington and Christchurch both broadcast live local news bulletins during the breakfast show, Auckland has live local bulletins at 7.00am and 8.00am, and other stations carry network bulletins every half-hour. Regional newsrooms previously provided each station with local news segments during the breakfast show. Newstalk ZB's pip sting, headlines segmented bulletin structure and "Keep up with Newstalk ZB" tagline were removed in December 2014, replaced with a single continuous bulletin, new theme music and "Now You're In the Now" tagline.[38]

The news service covers stories, from industrial relations to prisoner rehabilitation.[39][40] It extensively covers crime and court proceedings, but was criticised for publishing a wire story about the verdict against lawyer Davina Murray in 2013.[41][42] Network weekday newsreaders include Bernadine Oliver-Kerby (Breakfast) and Kay Gregory (Evenings/Overnights).

History

Newstalk ZB News began as Independent Radio News, a news service played on most independently owned and operated radio stations in New Zealand during the 1980s and 1990s. The majority of New Zealand radio stations not owned by Radio New Zealand used this news and sport service usually followed by the station's own local news and weather forecast.

In 1996 Radio New Zealand sold their commercial operation and The Radio Network was formed, at the time The Radio Network purchased IRN. The Radio Network branded the news service on their own stations as Radio Network News while the news service continued to be called IRN on stations not owned by The Radio Network despite the news coming from the same place. Radio New Zealand continued to operate their own news service on Radio New Zealand National and Radio New Zealand Concert, the two non-commercial stations that were not sold.

By 2000 a large number of independent radio stations had been taken over by RadioWorks, which did not want to pay for a news service operated by its main competitor and chose to start their own news service. After CanWest purchased RadioWorks the news service became known as the Global News Service (Global is the same name as Television network in Canada operated by CanWest), and in early 2005 it was again renamed to Radio Live News.[5] Similarly, IRN News later became Newstalk ZB News.

Since 2016 a single news bulletin sourced from the NZME newsroom is heard on every NZME radio station (apart from Newstalk ZB and Radio Sport) during breakfast and other parts of the day, read out by Ash Thomas.

Affiliate Service

The Newstalk ZB Affiliates Unit is based in the Auckland newsroom, and records a variety of hourly bulletins for other stations of NZME Radio and sells its bulletins to a number of external clients including Radio 1XX - One Double-X in Whakatane and the Eastern Bay Of Plenty.[citation needed]

Stations

This is a map of the NZME-owned frequencies for Newstalk ZB.

These are the frequencies for Newstalk ZB:

Other services

Timesaver Traffic

The Newstalk ZB Timesaver Traffic Centre produces and records traffic updates for all New Zealand Media and Entertainment stations. These updates for Auckland, Hamilton, Tauranga, Wellington & Christchurch air every 15 minutes during peak breakfast and drive timeslots, and hourly throughout the day and weekend on Newstalk ZB and The Hits. The traffic centre also records prerecorded weather updates for several stations, including Mix 98.2 and Radio Sport. Ivanka Zonich is ZB's breakfast traffic host, replacing former host Lorna Subritzky.

Promotions

Newstalk ZB runs regular promotions for movie previews and local events.[43] The network has sponsored a range of events - from Variety, the Children's Charity special children's parties and food bank events, through to musical tours from bands like The Feelers.[44][45][46] Its on-air competitions include breakfast giveway campaigns like the ASB All I Want For Christmas contest.[47] Over several years, Newstalk ZB has given funding and support to Auckland Philharmonia Orchestra, visiting international productions and local theatre companies.[48][49] It also supports the work of the Westpac Rescue Helicopter service operated by the Auckland Rescue Helicopter Trust, primarily through advertising and awareness-raising.[50]

Notices and cancellations

ZB stations have a long-running history of running notices for events and community groups. Cancellations for club and school sports events and recreation clubs have traditionally been broadcast every 30 minutes during breakfast in many markets.[51][52]

Website

The Newstalk ZB website combines on-demand content with breaking news coverage. The network's Auckland, Wellington and Christchurch streams are all available on the iHeartRadio website and app.[53] Newstalk ZB has been commended for including scientific content on-air, but criticised for the lack of science podcasts and audio content on its website.[54]

References

  1. ^ Comrie, Margie and McMillan, Kate (October 2013). Running on the spot: NZ's record in news media gender equity. Pacific Journalism Review, Vol. 19, No. 2: 196-214.
  2. ^ Morgan Godfery (20 March 2012). "Maui Street: Māori in the mainstream media". Retrieved 30 January 2015.
  3. ^ a b c d e "The Rate Race" (Television programme). nzonscreen.com. NZ On Screen. Retrieved 2 August 2015.
  4. ^ a b c d Francis, Bill (2006). ZB: The Voice Of An Iconic Radio Station. Auckland: HarperCollins. ISBN 9780730491866.
  5. ^ a b Morris William Shanahan, Karen Neill (2005). The Great New Zealand Radio Experiment. p. 175. ISBN 0170124800. Retrieved 2008-01-08.
  6. ^ a b Young, Victoria (4 October 2013). "Newstalk ZB on top - latest figures". National Business Review. Retrieved 20 September 2015.
  7. ^ a b Watkins, Tracey (31 May 2010). "Haden saved by Holmes' cheeky darky". Fairfax New Zealand. The Press. Retrieved 20 September 2015.
  8. ^ Walsh, Rebecca (10 February 2004). "Holmes 'cheeky darkie' complaints dismissed". APN News & Media. The New Zealand Herald. Retrieved 20 September 2015.
  9. ^ "Complaints Over Harawira's Email Put Holmes In The Dark". guide2.co.nz. NZPA. 11 November 2009. Retrieved 20 September 2015.
  10. ^ "Major Hotere exhibition at Hocken Library to honour 80th birthday". Otago University. 5 July 2011. Retrieved 20 September 2015.
  11. ^ Holmes, Paul (4 July 2010). "Paul Holmes: A fine line between funny and vulgar". APN News & Media. The New Zealand Herald. Retrieved 20 September 2015.
  12. ^ "Cheeky Darky Tea Towel". mrvintage.co.nz. Mr Vintage. Retrieved 20 September 2015.
  13. ^ "Holmes, the 'cheeky little whitey', farewelled". Fairfax New Zealand. stuff.co.nz. 8 February 2013. Retrieved 20 September 2015.
  14. ^ "Jobs cut at Newstalk ZB". The New Zealand Herald. NZPA. 2 December 2009. Retrieved 20 September 2015.
  15. ^ Drinnan, John (5 December 2014). "John Drinnan: Radio rivals play a pricey game". NZME. The New Zealand Herald. Retrieved 20 September 2015.
  16. ^ a b c Matthews, Philip (15 March 2014). "Talkback's Chris Lynch". stuff.co.nz. The Press. Retrieved 20 September 2015.
  17. ^ Gibson, Campbell (3 October 2014). "Radio survey results: changes cause slight slip for NZME. stations but Newstalk ZB still supreme". National Business Review. Retrieved 20 September 2015.
  18. ^ Alan Perrott (2004-04-22). "City's ears like Mai FM". New Zealand Herald.
  19. ^ "Shelley Bridgeman: Why did Rachel Smalley say that?". New Zealand Herald. 4 April 2014. Retrieved 30 January 2015.
  20. ^ "Diana Witchel: Making a Mockery". New Zealand Listener. 10 April 2014. Retrieved 30 January 2015.
  21. ^ "Television presenter Rachel Smalley apologises". News.com.au. 2014. Retrieved 30 January 2015.
  22. ^ "Radio host calls women who weigh 158lbs heifers". Retrieved 30 January 2015.
  23. ^ "Rachel Smalley calls Kiwi women a bunch of lardos". Stuff.co.nz. 2 April 2014. Retrieved 30 January 2015.
  24. ^ "Rachel Smalley lardos complaint rejected". Stuff.co.nz. 15 September 2014. Retrieved 30 January 2015.
  25. ^ "Whale Oil on Newstalk ZB". Cameron Slater. 2014. Retrieved 30 January 2015.
  26. ^ "Whale Oil on You Tube". Cameron Slater. 2015. Retrieved 30 January 2015.
  27. ^ "Mike Hosking: Cunliffe lights nobody's home". July 2014. Retrieved 30 January 2015.
  28. ^ "Slater's Robertson jibe cleared by BSA". GayNZ.com. 25 November 2013. Retrieved 30 January 2015.
  29. ^ "More Digging in a Dirty Hole". Your New Zealand. 21 October 2014. Retrieved 30 January 2015.
  30. ^ Giovanni Tiso (October 2014). "Dirty Journalism". Retrieved 30 January 2015.
  31. ^ "Dirty Politics". Pantograph Punch. 19 November 2014. Retrieved 30 January 2015.
  32. ^ "Radio host misled public over bombing - BSA". 3 News. 9 December 2014. Retrieved 30 January 2015.
  33. ^ Atkinson, Brett; Bennett, Sarah; Rawlings-Way, Charles; Slater, Lee (1 September 2014). Lonely Planet: New Zealand's North Island. Lonely Planet. ISBN 1743602324.
  34. ^ Eastwood, Vinny. "Vinny with kerre Woodham Hacks mainstream air time on Newstalk ZB!". thevinnyeastwoodshow.com. The Vinny Eastwood Show. Missing or empty |url= (help); |access-date= requires |url= (help)
  35. ^ "Newstalk ZB Wellington Call about "Veganism", actually Evolution". archive.org. Internet Archive. Retrieved 2 August 2015.
  36. ^ ""RoastBusters" - call to Newstalk ZB talkback". police.govt.nz. New Zealand Police. 7 November 2013. Retrieved 2 August 2015.
  37. ^ Roxborough, Tim (18 January 2015). "The Characters of Newstalk ZB". Roxborough Report. Tim Roxborough. Retrieved 2 August 2015.
  38. ^ Lake, Dan (28 December 2014). "AUDIO: New news sting for Newstalk ZB". dannews.co.nz. Dan News. Retrieved 2 August 2015.
  39. ^ "Newstalk ZB First Union". firstunion.org.nz. First Union. Retrieved 2 August 2015.
  40. ^ "Newstalk ZB: Retirees called to help ex-prisoners". pars.co.nz. PARS Incorporated. Retrieved 2 August 2015.
  41. ^ Anderson, Jock (24 July 2013). "Media find Davina Murray guilty". National Business Review. nbr.co.nz. Retrieved 2 August 2015.
  42. ^ Slater, Cameron. "Guilty? Not so fast". whaleoil.co.nz. Whale Oil. Retrieved 2 August 2015.
  43. ^ "Newstalk ZB Competitions". New Zealand Media and Entertainment. 2015. Retrieved 16 January 2015.
  44. ^ "2014 Waikato Special Children's Party" (PDF). TRN-SCCP. January 2015. Retrieved 30 January 2015.
  45. ^ "Newstalk ZB Sponsored Food Drive". Lower Hutt Foodbank. 24 November 2014. Retrieved 30 January 2015.
  46. ^ "Heatwave - A summer series". NZ Music. 25 October 2012. Retrieved 30 January 2015.
  47. ^ "All I Want For Christmas". ASB Bank. Retrieved 30 January 2015.
  48. ^ John Smythe (2004). Downstage Upfront: The First 40 Years of New Zealand's Longest-running Professional Theatre, Wellington: Victoria University Press.
  49. ^ Ania Loomba, Martin Orkin (2013). Post-Colonial Shakespeares, London: Routledge.
  50. ^ "Our Sponsors". Auckland Rescue Helicopter Trust. 2013. Retrieved 30 January 2015.
  51. ^ "Newstalk ZB What's On". Newstalk ZB. 2014. Retrieved 30 January 2015.
  52. ^ "Sports Ground - Cancellations". Paremata Plimmerton Softball Club. 2007. Retrieved 30 January 2015.
  53. ^ "Newstalk ZB on iHeart". iHeartRadio. 2015. Retrieved 16 January 2015.
  54. ^ Griffin, Peter. "Radio is the best medium for science in New Zealand". sciblogs.co.nz. Sci Blogs. Retrieved 2 August 2015.
Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Newstalk_ZB&oldid=863048465"
This content was retrieved from Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Newstalk_ZB
This page is based on the copyrighted Wikipedia article "Newstalk ZB"; it is used under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License (CC-BY-SA). You may redistribute it, verbatim or modified, providing that you comply with the terms of the CC-BY-SA