Daily Sabah

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
Daily Sabah
Daily Sabah logo.png
Type Daily Newspaper
Owner(s) Turkuvaz Media Group
Publisher Turkuvaz Gazete Dergi Basim A.S.
Editor-in-chief Serdar Karagoz
Founded 2014
Political alignment Right-wing, political conservatism
Language English, German, Arabic and Russian
Headquarters Istanbul, Turkey
Circulation 6,100[1]
Website http://www.dailysabah.com

Daily Sabah (lit. "Daily Morning") is a Turkish pro-government[2][3][4][5] daily published in Turkey. Published in English, German, Arabic and Russian and owned by Turkuvaz Media Group, Daily Sabah published its first issue on 24 February 2014.[6][7] The editor-in-chief of Daily Sabah is Serdar Karagöz.

Daily Sabah has been frequently called a propaganda outlet for the Turkish government and the ruling Justice and Development Party (AKP).[2][3][4][5][8]


Daily Sabah was established in 2014 when a highly antagonistic political climate reigned in Turkish politics. After the conflict, in December 2013, between the Gulen movement, a religious civil society organization with some political aspirations, and the then ruling Justice and Development Party (AKP), Gulen movement's Today's Zaman turned an ardent critic of the ruling AKP. In order to balance the critical discourse against the AKP by Today's Zaman and Hürriyet Daily News, a secular critic of the AKP, Daily Sabah emerged as a supportive voice of the AKP in the English language.[9]

A columnist from Sabah, the main daily of Turkuaz Media Group, legitimized the establishment of Daily Sabah as the following: "While anti-government groups were reaching English-speaking audiences, it was impossible to understand what the government and the AKP were saying and trying to do".[10][better source needed]

Editorial policy and viewpoints

Daily Sabah describes itself as a daily "committed to the democracy, the rule of law, human rights and liberty".[11] Despite this official description, Daily Sabah is by some labelled as mouthpiece of the AKP[8] and especially Recep Tayyip Erdoğan, the current president of Turkey.

According to the German Spiegel Online newspaper, Daily Sabah is very critical of the Gulen movement, which was accused of trying to overthrow the government in an attempted coup d'etat in 2016.[12] Daily Sabah has been described as using transparent and ill formed Turkish style propaganda to advance the AKP government's version of events.[12]


Promoting conspiracy theories

The Daily Sabah has seen particular criticism for promotion of the "mastermind" conspiracy theory coined by Recep Tayyip Erdoğan, according to which an alleged command and control institution, somewhat ambiguously placed with the government of the United States, in a comprehensive conspiracy to weaken or even dismember Turkey allegedly orchestrates multiple political actors perceived hostile by Turkey — like the Salafi jihadist Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL), the Kurdistan Workers' Party (PKK) and the Islamist cult with political ambitions around Fethullah Gülen — to attack Turkey in a well-coordinated campaign.[13]

Spreading hate

In March 2017, after investigating complaints that the Daily Sabah would pursue an editorial agenda of "spreading hate", the president of the European Parliament banned the distribution of the paper at parliament.[14][15]



  1. ^ "Tiraj". www.medyatava.com. Retrieved 25 March 2017. 
  2. ^ a b "The U.S. tried to kill Erdogan, says editor in chief of Turkish daily". Washington Post. Retrieved 18 December 2016. 
  3. ^ a b "The other side of the coin in Turkish media". Middle East Eye. Retrieved 18 December 2016. 
  4. ^ a b "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. 27 February 2014. Retrieved 18 December 2016. 
  5. ^ a b "How fake news helps AKP propaganda". Al-Monitor. 28 January 2016. Retrieved 18 December 2016. 
  6. ^ "Hoş geldin bebek". www.sabah.com.tr. Retrieved 30 June 2016. 
  7. ^ "Türkiye'yi dünyaya DAILY SABAH anlatacak". www.sabah.com.tr. Retrieved 30 June 2016. 
  8. ^ a b "Army of Spin". www.foreignpolicy.com. Retrieved 30 June 2016. 
  9. ^ "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. Retrieved 30 June 2016. 
  10. ^ "New English daily offers Turkish government perspective". Al-Monitor. Retrieved 30 June 2016. 
  11. ^ "About Us". www.dailysabah.com. Retrieved 30 June 2016. 
  12. ^ a b Popp, Maximilian (6 January 2014). "TÜRKEI: Die Rache der Brüder". Der Spiegel (in German). Retrieved 2017-04-29. 
  13. ^ Mustafa Akyol (9 January 2017). "Why Turkish government pushes 'global conspiracy' narrative". Al-Monitor. Retrieved 10 January 2017. 
  14. ^ "European Parliament President bans distribution of Daily Sabah at parliamente". Hurriyet Daily News. 23 March 2017. 
  15. ^ "Türkische Minister wittern Faschismus im EU-Parlament". Spiegel Online. 25 March 2017. 

External links

  • Official website
Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Daily_Sabah&oldid=844502013"
This content was retrieved from Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Daily_Sabah
This page is based on the copyrighted Wikipedia article "Daily Sabah"; it is used under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License (CC-BY-SA). You may redistribute it, verbatim or modified, providing that you comply with the terms of the CC-BY-SA