Dagbladet

From Wikipedia, the free encyclopedia
Dagbladet
Dagbladet logo.svg
Dbforside.jpg
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Aller Media (99%), Dagbladets Stiftelse (1%)[1]
Editor John Arne Markussen
Founded 1869; 148 years ago (1869)
Political alignment Formerly Liberal Party
Currently none officially, though still largely liberal and part radical
Language Norwegian
Headquarters Hasle, Oslo, Norway
Website www.dagbladet.no

Dagbladet (lit.: The Daily Magazine) is Norway's sixth largest newspaper with a circulation of 46,250 copies in 2016, down from a peak of 228,834 in 1994.[2] The editor in chief is John Arne Markussen.

Dagbladet is published six days a week and includes the additional feature magazine Magasinet every Saturday. Part of the daily newspaper is available at Dagbladet.no, and more articles can be accessed through a paywall. The daily readership of Dagbladet's online newspaper was 1.24 million in 2016.[3]

History

Dagbladet was founded in 1869 by Anthon Bang. Hagbard Emanuel Berner served as its first editor in chief and the first issue was published on 2 January 1869. From 1884 to 1977, the newspaper was affiliated to the Liberal party (Venstre).[4] Since 1977, it has officially been politically neutral, though it has kept its position as a liberal newspaper, also incorporating some culturally radical stands in issues like the language struggle, church policies, feminism, intimate relationship, criminal care, etc. The newspaper was in 1972 against Norway joining the EU, but had changed to pro in 1994.[5]

Dagbladet has played an important role in development of new editorial products in Norway. In 1990, the newspaper was the first in Norway to publish a Sunday edition in more than 70 years, and in 1995, it became the first of the major Norwegian newspapers with an online edition. In 2007 it had a circulation of 204,850 copies.[6] The actual first newspaper was a regional paper called Brønnøysunds Avis. Over the past few years, Dagbladet has had success with the Saturday supplement Magasinet, which reaches 25.3% of the adult population of Norway.[7]

Due to the declining of daily circulation, the newspaper has reduced the number of workers the last couple of years by a few hundred. Because of this, the newspaper focused more on "simpler news", but recent years, the newspaper has chosen an editorial direction on hard news.[citation needed]

Dagbladet was previously owned by the privately held company Berner Gruppen. Jens P. Heyerdahl was the largest owner and had effective control through several different companies. DB Medialab AS also owned 50% of the Norwegian web portal and ISP start.no and ran the online community Blink from 2002 to 2011.[8]

In June 2013, Dagbladet with online products was sold from Berner Gruppen to Aller Media for reportedly about 300 million Norwegian kroner.[9] As of 2016, 99% of the shares of Dagbladet AS are formally owned by Berner Media Holding AS, which in turn is 100% owned by Aller Media. The remaining 1% of Dagbladet AS is owned by the foundation Dagbladets Stiftelse.[10]

Online edition

The online edition of Dagbladet was launched on 8 March 1995[11] following Brønnøysunds Avis, a local newspaper.[12] Dagbladet.no claims a readership of nearly 800,000 per day, 1,700,000 per week, which makes it amongst Europe's most successful web newspapers when measured against both population and readership of mother newspaper.[citation needed]

Criticism

In 1988, Dagbladet was criticised for the aggressive use of photographs of grieving next-of-kin in the aftermath of the Flight 710 air-disaster. This led to a self-imposed change of practice within the Norwegian press regarding the handling of such incidents.

On 10 November 1989, the day after the fall of the Berlin wall, Dagbladet made no reference to the fall on its front page and instead featured the headline "Let the children swear", a quote from child psychologist Magne Raundalen. This caused criticism and ridicule of the newspaper for being overly tabloid.[13]

Former Minister of Health, Tore Tønne, committed suicide allegedly following Dagbladet's investigations over alleged economic improprieties committed after the conclusion of his term in the Norwegian cabinet. Dagbladet was criticized by the Norwegian Press Association. The paper reprinted the Danish newspaper Jyllands-Posten's 12 Muhammad Cartoons in 2005.[14]

In May 2011, Dagbladet lost a libel case in Oslo District Court against ambulance driver Erik Schjenken for printing factual errors about the Paramedics incident in Oslo 2007, and was ordered to pay a compensation of 1 million Nkr. In 2013, Dagbladet lost the appeal case in Borgarting Court of Appeal, but the legal ruling was slightly changed and the compensation reduced to 200,000 Nkr.[15] In May 2013, Dagbladet appealed the case to the Supreme Court of Norway.[16]

The newspaper encountered criticism over a cartoon published in November 2011 that equated the Holocaust with the situation in the Gaza Strip.[citation needed] In 2013, Abraham Cooper of the Simon Wiesenthal Center, Jewish communities, and human rights organizations claimed that a cartoon depicting the Jewish tradition of circumcision as barbaric was anti-semitic.[17] Editor of the culture-and-opinion sections in Dagbladet Geir Ramnefjell dismissed the criticism of the 2013 drawing, stating that it was an "innocent ridicule of religious practice and nothing more than that".[18] Dagbladet also defended the caricature in an editorial 3 June 2013. The Norwegian Centre Against Racism and the Mosaic community in Norway filed a complaint about the caricature to the Norwegian Press Complaints Commission, which did not find Dagbladet at fault.[19][20]

Circulation

Numbers from the Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening:

Circulation of Dagbladet 1980 - 2016
  • 1980: 132295
  • 1981: 140429
  • 1982: 138674
  • 1983: 155337
  • 1984: 169317
  • 1985: 175685
  • 1986: 187942
  • 1987: 198937
  • 1988: 206092
  • 1989: 214637
  • 1990: 219757
  • 1991: 214925
  • 1992: 224490
  • 1993: 227796
  • 1994: 228834
  • 1995: 209421
  • 1996: 205740
  • 1997: 204850
  • 1998: 206357
  • 1999: 206969
  • 2000: 192555
  • 2001: 193637
  • 2002: 191164
  • 2003: 186136
  • 2004: 183092
  • 2005: 162069
  • 2006: 146512
  • 2007: 135611
  • 2008: 123383
  • 2009: 105255
  • 2010: 98130
  • 2011: 98989
  • 2012: 88539
  • 2013: 80028
  • 2014: 73647
  • 2015: 56932
  • 2016: 46250

See also

References

  1. ^ http://www.proff.no/roller/dagbladets-stiftelse/oslo/fondlegat/IG47KMG10NC/
  2. ^ Mediebedriftene.no
  3. ^ http://medienorge.uib.no/english/?cat=statistikk&page=avis&queryID=395
  4. ^ Rolf Werenskjold (2008). "The Dailies in Revolt". Scandinavian Journal of History. 33 (4). doi:10.1080/03468750802423094. Retrieved 17 April 2015. 
  5. ^ Store norske leksikon, Dagbladet
  6. ^ "Media in Norway" (Guideline). Regjeringen. 31 August 1996. Retrieved 22 November 2014. 
  7. ^ TNS-Gallup.no[permanent dead link]
  8. ^ Blink.dagbladet.no Archived 22 June 2013 at the Wayback Machine., Retrieved 21 June 2013
  9. ^ Eric B. Utheim and Line Midtsjø (21 June 2013): Håper å få fortsette på Dagbladet-fronten (in Norwegian) E24, Retrieved 21 June 2013
  10. ^ http://www.proff.no/roller/dagbladet-as/oslo/aviser-fagblader-og-tidsskrifter/Z0I3KVC2/
  11. ^ Lars Bo Eriksen; Carina Ihlström (2000). "Evolution of the Web News Genre - The Slow Move Beyond the Print Metaphor" (PDF). Proceedings of the 33rd Hawaii International Conference on System Sciences. Retrieved 29 December 2014. 
  12. ^ "Online Journalism Atlas: Norway". Online Journalism. 25 January 2008. Retrieved 13 January 2015. 
  13. ^ Christian Thorkildsen (7 November 2009) Berlinmurens bannemann Aftenposten.
  14. ^ Jus.no - Den Norske Advokatforening Archived 5 March 2016 at the Wayback Machine.
  15. ^ Ingvild Bruaset (23 April 2013): Dagbladet vurderer å anke Schjenken-dom (in Norwegian) Aftenposten, Retrieved 1 June 2013
  16. ^ Tommy H. Brakstad (24 May 2013): Dagbladet anker Schjenken-dommen Archived 3 July 2013 at Archive.is (in Norwegian) NA24.no, Retrieved 1 June 2013
  17. ^ Editorial (3 June 2013): Dagbladet and antisemitism Dagbladet, retrieved 12 June 2013
  18. ^ John Solsvik (30 May 2013): Dette er blodmerking av jøder (in Norwegian) Dagen, Retrieved 1 June 2013
  19. ^ Lise Marit Kalstad and Kjell Kvamme (10 June 2013): Klager «antisemittisk» tegneseriestripe inn for PFU (in Norwegian) Vårt Land, retrieved 12 June 2013
  20. ^ Dagbladet-karikatur frikjent i PFU Dagen. 24 September 2013

External links

  • Dagbladet.no (in Norwegian)
Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Dagbladet&oldid=813232892"
This content was retrieved from Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Dagbladet
This page is based on the copyrighted Wikipedia article "Dagbladet"; it is used under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License (CC-BY-SA). You may redistribute it, verbatim or modified, providing that you comply with the terms of the CC-BY-SA