Page extended-protected

Breitbart News

From Wikipedia, the free encyclopedia
Breitbart News Network
Breitbart News.svg
Type of site
Politics
News and opinion
Available in English
Owner Breitbart News Network, LLC[1]
Created by Andrew Breitbart
Editor Alex Marlow (editor-in-chief)[2]
Wynton Hall (managing editor)[3]
Joel Pollak (senior-editor-at-large)[4]
CEO Larry Solov
Key people Steve Bannon (executive chair)
Website www.breitbart.com
Alexa rank Decrease 301
(Global June 2017)[5]
Steady 60
(US June 2017)[5]
Commercial Yes
Registration Optional (required to comment)
Launched 2007; 10 years ago (2007) (as Breitbart.tv)
Current status Active

Breitbart News Network (known commonly as Breitbart News, Breitbart or Breitbart.com) is a far-right[6] American news, opinion and commentary[7][8] website founded in 2007 by conservative commentator Andrew Breitbart. The site has published a number of falsehoods and conspiracy theories,[9][10][11][12] as well as intentionally misleading stories.[13]

Conceived by Breitbart during a visit to Israel in mid-2007 as a website "that would be unapologetically pro-freedom and pro-Israel",[14] Breitbart News later aligned with the European populist right and American alt-right under the management of former executive chairman Steve Bannon.[15][16] The New York Times has described its journalists as "ideologically driven", and some of its content has been called misogynist, xenophobic and racist.[17]

Bannon declared the website "the platform for the alt-right" in 2016,[18] but denied all allegations of racism and later stated that he rejected the "ethno-nationalist" tendencies of the alt-right movement.[19] One of Bannon's coworkers said he was not referring to Richard Spencer but instead to "the trolls on Reddit or 4Chan."[20] The owners of Breitbart News deny their website has any connection to the alt-right or has ever supported racist or white supremacist views.[21] Breitbart News voiced support for Donald Trump's 2016 presidential campaign,[17] and political scientist Matthew Goodwin described Breitbart News as being "ultra-conservative" in orientation.[22] After the election, more than 2,000 organizations removed Breitbart News from ad buys following Internet activism campaigns denouncing the site's controversial positions.[23][24][25][26][27]

Breitbart News is headquartered in Los Angeles, with bureaus in Texas, London, and Jerusalem. Co-founder Larry Solov is the co-owner (along with Andrew Breitbart's widow Susie Breitbart and the Mercer family)[28] and CEO, while Alexander Marlow is the editor-in-chief, Wynton Hall is managing editor,[29] and Joel Pollak[4] and Peter Schweizer[30] are senior editors-at-large.

History

2005–12: Creation and early years

Andrew Breitbart launched Breitbart.com as a news aggregator in 2005. The website featured direct links to wire stories at the Associated Press, Reuters, Fox News, the New York Post, TMZ as well as a number of other outlets. The website's initial growth was largely fueled by links from the Drudge Report. In 2007, Breitbart.com launched a video blog, Breitbart.tv.[31][32]

During a stay in Israel, Andrew Breitbart conceived of the idea of founding Breitbart News Network, with "the aim of starting a site that would be unapologetically pro-freedom and pro-Israel. We were sick of the anti-Israel bias of the mainstream media and J-Street."[14]

Co-founder and owner of Breitbart, Larry Solov—who, like Andrew Breitbart, is Jewish[21]—writes:

One night in Jerusalem, when we were getting ready for dinner, Andrew turned to me and asked if I would de-partner from the 800-person law firm where I was practicing and become business partners with him. He said he needed my help to create a media company. He needed my help to "change the world"... We were blown away by the spirit, tenacity, and resourcefulness of the Israeli people on that trip. Andrew could be quite convincing, not to mention inspiring, and I decided right there and then to "throw away" (my Mom's phrase) a perfectly good, successful and safe career in order to start a "new media" company with Andrew Breitbart.[14]

In August 2010, Andrew Breitbart told the Associated Press that he was "committed to the destruction of the old media guard." As part of that commitment, he founded Breitbart.com, a website designed to become "the Huffington Post of the right" according to Breitbart News's former executive chairman, Steve Bannon.[4] Breitbart News exclusively re-posted the Anthony Weiner sexting scandal, the resignation of Shirley Sherrod, and the ACORN 2009 undercover videos controversy. Following Andrew Breitbart's death in 2012, the site was redesigned, bringing the formerly distinct "Big" websites under one umbrella website at Breitbart.com.[4][33]

Billionaire conservative activist Robert Mercer endowed Breitbart.com with at least $11 million in 2011.[34]

2012–16: Andrew Breitbart's death and Bannon assuming leadership

Joel Pollak, the senior editor-at-large of Breitbart News since 2012.

Andrew Breitbart died in March 2012. The website hosted a number of memorials for him. Editors said they intended to carry on his legacy at the website.[35] Following Andrew Breitbart's death, former board member Bannon became executive chairman and Laurence Solov became CEO. The company also hired Joel Pollak as editor-in-chief and Alex Marlow as managing editor.[36]

An October 2012 article in BuzzFeed suggested there were internal tensions in the organisation in the year after Andrew Breitbart's death as staffers battled for ownership of his legacy.[37]

In February 2014, Bannon announced the addition of approximately 12 staff members and the opening of Texas and London-based operations. The new offices were the beginning of an expansion plan that included the addition of a new regional site roughly every 90 days, with new locations to include Florida, California, Cairo, and Jerusalem.[38] According to a 2014 Pew Research Center study, 3% of respondents got their news from Breitbart in a typical week, and 79% of its audience report having political values that are right-of-center.[39]

Breitbart News is a for-profit organization. According to Politico, investors include computer scientist and hedge fund CEO Robert Mercer.[40] Editors commented in 2015 that the site is a "private company and we don't comment on who our investors or backers are."[41] One of Breitbart News's objectives is to court millennial conservatives. Traffic is vital to Breitbart News as it supports itself from advertising revenue.[21]

2016–present: After the 2016 election

On November 30, 2016, Breitbart News announced plans to boycott the Kellogg's brand after their decision to stop advertising on the site because Breitbart is not "aligned with our values".[42] Later, Breitbart News announced they would be willing to go to "war" with Kellogg's over their decision to remove ads from the site.[43]

Milo Yiannopoulos, who had served as a senior editor of Breitbart News since 2014, resigned from the company on February 21, 2017 after a video of him making controversial statements in relation to hebephilia surfaced.[44][45][46][47]

Allies of Trump's son-in-law and senior advisor Jared Kushner complained to Trump in April 2017 after Breitbart published several unflattering articles about Kushner.[48] Shortly afterwards Breitbart's senior editors asked staffers to stop writing stories critical of Kushner.[49][50][51]

In the two months from April to June 2017, Breitbart lost about 90% of its advertisers.[52] Visitor traffic has fallen 53 percent since November, roughly twice the rate of other mainstream news sites since the election.[53] The site’s decline also coincides with boycotts aimed at getting advertisers to stop running ads on the site.[54] The boycotts were mainly organized by the anonymous online group Sleeping Giants,[53] which said on June 5 that 2,200 organizations had committed to stop advertising on Breitbart and similar sites.[54] Soon thereafter Breitbart trimmed prominently displayed, overtly racist content and fired contributor Katie McHugh for posting Islamophobic tweets about the London Bridge terror attack.[53][55]

Ties to Donald Trump administration

Breitbart News strongly supported Donald Trump in the United States presidential election, 2016. In July 2015, Politico reported that Ted Cruz "likely has the Republican presidential field's deepest relationship with the Breitbart machine."[56] In August 2015, an article in BuzzFeed reported that several anonymous Breitbart News staffers claimed that Donald Trump had paid for favorable coverage on the site. The site's management strongly denied the charge.[57] In March 2016, Lloyd Grove of The Daily Beast characterized the website as "Trump-friendly", writing that Breitbart News "regularly savages the GOP establishment, the media elite, the Washington consultant class, and the Fox News Channel."[58] Up to June 2016, Breitbart News was the most cited news source on Trump's presidential campaign website, DonaldJTrump.com.[59]

On March 11, 2016, Breitbart News reporter Michelle Fields filed a battery complaint against Donald Trump's campaign manager, Corey Lewandowski, alleging that Lewandowski had grabbed her and bruised her while she was attempting to ask a question at an event.[60][61] After claiming that Breitbart News's management was not sufficiently supportive of Fields, Breitbart's editor-at-large Ben Shapiro and Fields resigned.[61][62][63] A Breitbart News article published on March 14, 2016 accused Shapiro of betraying Breitbart News's readers; the article was subsequently removed from the website. Editor-at-large Joel Pollak apologized for writing the article, saying he had done so in an attempt "to make light of a significant company event."[64][65] The website's spokesperson Kurt Bardella also resigned following the incident, objecting to the company's handling of the incident and its favorable coverage of Trump.[7][64] By March 14, several top executives and journalists at Breitbart News had resigned, with the New York Times saying that "Breitbart's unabashed embrace of Mr. Trump, particularly at the seeming expense of its own reporter, struck them as a betrayal of its mission."[66] Former employees accused Bannon of having "turned a website founded on anti-authoritarian grounds into a de facto propaganda outlet for Mr. Trump."[17]

In April 2016, the Southern Poverty Law Center wrote that the "outlet has undergone a noticeable shift toward embracing ideas on the extremist fringe of the conservative right" and was using "racist", "anti-Muslim" and "anti-immigrant ideas".[67] The center wrote that the website was openly promoting, and had become associated with, the beliefs of the alt-right.[67] Former editor-at-large Ben Shapiro wrote that under Bannon's leadership, "Breitbart has become the alt-right go-to website ... pushing white ethno-nationalism as a legitimate response to political correctness, and the comment section turning into a cesspool for white supremacist mememakers", describing the website as "Trump Pravda".[68] Michael M. Grynbaum and John Herman in The New York Times described Breitbart News as an organization that is a source of controversy "over material that has been called misogynist, xenophobic and racist".[17] However, the owners of Breitbart News deny their website has any connection to the alt-right.[21]

Breitbart News was described by the Anti-Defamation League as "the premier website of the alt-right" representing "white nationalists and unabashed anti-Semites and racists."[69] The Zionist Organization of America rejected accusations of anti-semitism, saying that Breitbart News instead "bravely fights against anti-Semitism" and called for the ADL to apologize.[70][71] An article in Jewish Daily Forward argued that Bannon and Andrew Breitbart are anti-Semitic.[72] An article by Rabbi Shmuley Boteach in The Hill disputed the allegations, arguing that Breitbart defends Israel against antisemitism.[73] Alexander Marlow denies that Breitbart is a "hate-site", stating "that we're consistently called anti-Semitic despite the fact that we are overwhelmingly staffed with Jews and are pro-Israel and pro-Jewish. That is fake news."[74]

On August 17, Bannon stepped down from his role as executive chairman to join the Trump campaign as its new CEO.[75][76] On August 25, Trump's opponent Hillary Clinton criticized him for hiring Bannon as his CEO in her rally in Reno, Nevada. She stated that the site "embraces ideas on the extremist fringe of the conservative right" by reading out the site's headlines and that Trump's decision to hire Bannon "represents a landmark achievement for the alt-right".[77][78]

In January 2017, a former Breitbart editor, Julia Hahn stepped down to join the Trump administration, working as special assistant to president Donald Trump.[79]

Steve Bannon

Breitbart News aligned with the European populist right and American alt-right under the management of former executive chairman Steve Bannon.[15][16]

Bannon declared the website "the platform for the alt-right" in 2016,[18] but denied all allegations of racism and later stated that he rejected the "ethno-nationalist" tendencies of the alt-right movement.[19] One of Bannon's coworkers said he wasn't referring to Richard Spencer but instead to "the trolls on Reddit or 4Chan."[80] The owners of Breitbart News deny their website has any connection to the alt-right or has ever supported racist or white supremacist views.[21]

Content and coverage

Breitbart News is a far-right[6] American news, opinion, and commentary[7][8] website founded in 2007 by Andrew Breitbart. Before his death, Andrew Breitbart had begun a redesign of the Breitbart News website to transform it from a links-aggregator into a more tabloid-style website. The redesign was launched shortly after his death in March 2012.[37] Breitbart News has also published a number of falsehoods and conspiracy theories,[9][10][11] as well as intentionally misleading stories.[81]

In August 2017, Joel Pollak, the senior editor-at-large for Breitbart News, described the "mission" of Breitbart in this way:

"#WAR has been our motto since the days of Andrew Breitbart, and we use it whenever we go to war against our three main targets, which are, in order: Hollywood and the mainstream media, number one; the Democratic Party and the institutional left, number two; and the Republican establishment in Washington, number three."[82]

Breitbart News voiced support for Donald Trump's 2016 presidential campaign,[17] and political scientist Matthew Goodwin described Breitbart News as being "ultra-conservative" in orientation.[22] After the election, more than 2,000 organizations removed Breitbart News from ad buys following Internet activism campaigns, mainly led by the Sleeping Giants group, denouncing the site's controversial positions.[83][84][85][26][27]

Accuracy and ideology

Breitbart News has published a number of conspiracy theories. In 2016, Breitbart published several stories seen as containing falsehoods to support their bias towards Donald Trump.[11] Lori Robertson described their content as "the kind of claim that we'd debunk in an article on viral conspiracy theories."[10]

It has also reported misleading stories.[86] In July 2010, Shirley Sherrod was fired from her appointed position as Georgia State Director of Rural Development for the United States Department of Agriculture.[87][88] Her firing was largely in response to coverage in Breitbart News of video excerpts from her address to an event of the National Association for the Advancement of Colored People in March 2010.[89] Both NAACP and White House officials apologized for their statements after a longer version of her address was reviewed.

Breitbart News is often described as "far-right",[7][8] due to its ideological overlap with far-right European political parties and its consistently conservative editorial positions. Some sources describe it as a traditional conservative-leaning news outlet,[90] while others consider it to be part of a new movement called the alt-right.[91][92]

Main sections

Big Hollywood

In 2008, Andrew Breitbart launched the website "Big Hollywood", a group blog by individuals working in Hollywood. The site was an outgrowth of Breitbart's "Big Hollywood" column in The Washington Times, which included issues faced by conservatives working in Hollywood.[93] In 2009, the site used audio from a conference call to accuse the National Endowment of the Arts of encouraging artists to create work in support of President Barack Obama's domestic policy. The Obama Administration and the NEA were accused of potentially violating the Hatch Act. The White House acknowledged regrets, and the story led to the resignation of a White House appointee, and new federal guidelines for how federal agencies should interact with potential grantees.[94][95]

Big Government

Andrew Breitbart launched BigGovernment.com on September 10, 2009, with a $25,000 loan from his father.[96][97] He hired Mike Flynn, a former government affairs specialist at the Reason Foundation, as Editor-in-Chief of Big Government.[98] The site premiered with hidden camera video footage taken by Hannah Giles and James O'Keefe at Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) offices in various cities, attracting nationwide attention resulting in the ACORN 2009 undercover videos controversy. According to law enforcement and media analysts, the videos were heavily edited to create a negative impression of ACORN.[99][100][101]

Big Journalism

In January 2010, Andrew Breitbart launched Big Journalism. Upon the launch of Big Journalism, he told Mediaite: "Our goal at Big Journalism is to hold the mainstream media's feet to the fire. There are a lot of stories that they simply don't cover, either because it doesn't fit their world view, or because they're literally innocent of any knowledge that the story even exists, or because they are a dying organization, short-staffed, and thus can't cover stuff like they did before."[96] Big Journalism was edited by Michael A. Walsh, a former journalism professor and Time magazine music critic.[96]

National Security

BigPeace.com, which later became the National Security component of Breitbart.com, debuted on July 4, 2010. National Security covers foreign policy, the wars in Iraq and Afghanistan, terrorism, Islamic extremism, espionage, border security, and energy issues.[102]

Breitbart Tech

On October 27, 2015, the website launched Breitbart Tech, a technology journalism subsection of the site that focuses on technology, gaming, esports, and internet culture.[103][104] It was initially edited by Milo Yiannopoulos until his resignation on February 21, 2017, following the controversy surrounding questionable comments he made regarding hebephilia and the sexuality of children during two podcasts.[105] In July 2016 Yiannopoulos was banned from Twitter after racist abuse was directed towards Ghostbusters actress Leslie Jones following Yiannopoulos's insulting tweets about her.[106][107] Although Yiannopoulos's Twitter account has been deleted, Breitbart News has since republished the full tweet exchange and has published articles criticizing Twitter.[108]

Breitbart Sports

On January 1, 2013, the website launched Breitbart Sports, a sports journalism subsection edited by John Pudner. In launching the section, the website cited the "central nature of sports in and to American culture."[109]

Radio

Breitbart News Radio began daily production on SiriusXM Patriot in 2015.[110]

Regional sections

Breitbart London

Breitbart News's London edition was launched in February 2014. It was headed at the time by executive editor James Delingpole, described as a "high traffic hire" by The Spectator's Steerpike column,[111] and managing editor Raheem Kassam.[112] Kassam later went on to take over as Editor. Breitbart London announced that it would have a staff of 10 along with hundreds of contributors covering Israel and the Middle East from the London office.[113] Regular contributors include Nigel Farage and Gerald Warner. Previous and occasional columnists have included Mary Ellen Synon,[114] Jonathan Foreman[115] and Katie Hopkins.[116]

Breitbart Jerusalem

Logo for Breitbart Jerusalem

On November 17, 2015, the website launched Breitbart Jerusalem, which covers events in Israel and the wider Middle East. It is edited by Israel-based American reporter Aaron Klein.[117] Rabbi Shmuley Boteach has been an occasional columnist.[118]

Breitbart Texas

Breitbart News's Texas edition was launched in February 2014, the same time as its London edition.[113] The edition's editor and managing director is Brandon Darby.[113][119] Michael Quinn Sullivan was a founding contributor.[120]

Breitbart California

On April 6, 2014, Breitbart News launched its California edition. It was edited by Joel Pollak. The section included contributors such as then House Republican Whip Kevin McCarthy, Fox News host Greg Gutfeld, and actor (and father of Susie Breitbart) Orson Bean.[121]

Notable stories

ACORN undercover videos

Breitbart News played a central role in the 2009 ACORN video controversy, which resulted in the reorganization of the Association of Community Organizations for Reform Now, as well as its loss of private and government funding. Breitbart News contributor Hannah Giles posed as a prostitute fleeing an abusive pimp and seeking tax and legal advice on how to run an illegal business that included the use of underage girls in the sex trade, while James O'Keefe, another contributor, posed as her boyfriend. They clandestinely videotaped meetings with ACORN staff who "gave advice on house-buying and how to account on tax forms for the woman's income."[this quote needs a citation][122]

Andrew Breitbart paid Giles and O'Keefe $32,000 and $65,000, respectively, to film, edit and blog about the videos.[123][124] Giles paid $100,000 and O'Keefe paid $50,000[124] to settle a lawsuit brought by former ACORN employee Juan Carlos Vera regarding the videos.[125][126]

Subsequent investigations by the Brooklyn District Attorney's office and the California Attorney General found the videos were heavily edited in an attempt to make ACORN's responses "appear more sinister",[122][127][128] and contributed to the group's demise.[129][130] Clark Hoyt, The New York Times public editor, wrote, "The videos were heavily edited. The sequence of some conversations was changed. Some workers seemed concerned for Giles, one advising her to get legal help. In two cities, ACORN workers called the police. But the most damning words match the transcripts and the audio, and do not seem out of context." However, a former Massachusetts Attorney General hired to investigate the matter found no pattern of illegal conduct by the ACORN employees and said the news media should have been far more skeptical, demanding the raw video from which the edited versions were produced.[131]

Shirley Sherrod

In July 2010, Breitbart News released an edited video titled "Proof NAACP Awards Racism" which featured USDA official Shirley Sherrod speaking at a National Association for the Advancement of Colored People fundraising dinner in March 2010. In the video, Sherrod admits to a racial reluctance to help a white farmer obtain government aid. As a result of the video, the NAACP condemned Sherrod's remarks, and U.S. government officials called on Sherrod to resign, which she did.[132][133]

The NAACP later posted the longer 43-minute video of the speech.[133][134] In it, Sherrod said her reluctance to help a white man was wrong, and she had ended up assisting him. The NAACP then reversed their rebuke of Sherrod,[133] and Secretary of Agriculture Tom Vilsack apologized and offered Sherrod a new government position.[135] Andrew Breitbart said that the point of the piece was not to target Sherrod, but said the NAACP audience's reception of some parts of the speech demonstrated the same racism the NAACP's President had accused the Tea Party movement of harboring.[136] In 2011, Sherrod sued Andrew Breitbart and his business partner Larry O'Connor for defamation.[137] In 2015, Sherrod and Andrew Breitbart's estate settled the case.[138]

Anthony Weiner

On May 28, 2011, Breitbart's BigJournalism website reported on a sexually explicit photo linked on New York Representative Anthony Weiner's Twitter feed.[139] Weiner initially denied that he had sent a 21-year-old female college student the link to the photograph, but later admitted to inappropriate online relationships. On June 6, Breitbart News reported other photos Weiner had sent, including one that was sexually explicit. Two days later, the sexually graphic photo was leaked after Andrew Breitbart participated in a radio interview with hosts Opie and Anthony. Andrew Breitbart stated that the photo was published without his permission.[140] Weiner subsequently resigned from his congressional seat on June 21.

"Friends of Hamas" story

On February 7, 2013, Ben Shapiro published an article on Breitbart News reporting allegations that former Senator and nominee for United States Secretary of Defense Chuck Hagel (R-Nebraska) may have been paid to speak at an event sponsored by a group called "Friends of Hamas."[141] Breitbart News said that the story was based on exclusive information from U.S. Senate sources. The story was later repeated by RedState,[142] National Review,[143] Washington Times,[144] and PJ Media.[145]

An investigation by Slate reporter David Weigel failed to confirm the existence of the purported group.[146] On February 19, New York Daily News reporter Dan Friedman said that the story had originated from a sarcastic comment he had made to a congressional staffer. "Friends of Hamas" was one of several groups which Friedman considered to be so over-the-top as to be implausible and obviously fictitious. He was investigating rumors that Hagel had been paid for speaking to "controversial organizations", and asked sarcastically whether he had addressed "Friends of Hamas." Friedman followed with an email to the congressional staffer asking if Hagel had received a $25,000 fee from "Friends of Hamas" for his speaking engagement. No reply to the email was received, and the next day, Breitbart News ran a story with the headline "Secret Hagel Donor?: White House Spox Ducks Question on 'Friends of Hamas'."[147][148]

Breitbart News maintained that the report was accurate, posting articles defending the website and criticizing Weigel and Friedman.[149][150] Writers for The Washington Post,[151] New York magazine[152] and The Daily Beast[153] criticized Breitbart News for the "Friends of Hamas" story.

Nancy Pelosi/Miley Cyrus ad campaign

In April 2014, Breitbart News created an advertising campaign to launch Breitbart California, which included posters bearing an image of House minority leader Nancy Pelosi's head superimposed onto singer Miley Cyrus's body as seen twerking on California governor Jerry Brown, spoofing the 2013 VMAs. DNC Chairwoman and Florida Congresswoman Debbie Wasserman Schultz denounced the images as disrespectful to women. In response, House Majority Whip Kevin McCarthy requested that his column be removed from the site.[154][155][156][157][158][159]

According to Breitbart News, the inspiration for the ad campaign was a 2013 Saturday Night Live skit in which Cyrus appeared as a highly sexualized version of Republican Congresswoman Michele Bachmann alongside a feminine, homosexual version of Republican Congressman and Speaker of the House John Boehner.[160]

Misidentification of Loretta Lynch

On November 8, 2014, Breitbart News posted an article by Warner Todd Huston, which erroneously reported that Loretta Lynch, President Barack Obama's nominee for attorney general, had been part of Bill Clinton's defense team during the Whitewater scandal about the Whitewater Development Corporation. In fact, the Whitewater lawyer was a different Loretta Lynch. After this mistake was pointed out by Talking Points Memo and Media Matters for America, Breitbart News noted that the two Lynches were different people by correcting and appending the original article.[161] Andrew Rosenthal of The New York Times editorial page editor criticized this, writing: "The appended correction didn’t really do justice to the scope of the misidentification."[162]

The American Journalism Review said "that Breitbart had let the mistaken fact stand in the headline and the article itself," and had published a second story containing the incorrect information on November 9. By November 10, the initial story had been deleted from Breitbart.com.[161][163] PolitiFact rated the claim "Pants on Fire" and noted that the false claim had "already spread to other conspiracy, opinion and conservative news websites", as an example of how fast false information can spread on the Internet.[164]

Conspiracy theories about President Obama

According to the New York Times, Breitbart News promoted the falsehood that President Obama was a Kenyan-born Muslim.[165] Breitbart senior editor-at-large Joel B. Pollak nevertheless denied that Breitbart News was a "Birther website" or that it had ever made a birther-conspiracy claim.[166]

In June 2016, Breitbart News falsely claimed President Obama supported terrorists.[10][11]

In March 2017, Breitbart News published a story by conservative talk radio host Mark Levin claiming that Obama had wiretapped Donald Trump during Trump's 2016 presidential campaign.[167][168] President Trump repeated the claims on his Twitter feed less than 24 hours after Breitbart News ran the story.[167][169]

Conspiracy theories about Hillary Clinton

During the 2016 presidential election, Breitbart News promoted conspiracy theories about Hillary Clinton and her staff, including the Pizzagate conspiracy theory (that Clinton or her aide John Podesta were involved a child sex ring).[170] Roger Stone, an outside adviser to Trump's campaign and frequent promoter of fringe-right conspiracy theories, regularly publishes pieces in Breitbart.[171] A June 2016 Breitbart article presented Stone's conspiracy theory that Clinton aide Huma Abedin was involved with terrorism.[172]

False report of Muslim mob in Germany

On January 3, 2017, Breitbart News's Virginia Hale wrote that "[a]t a New Year’s Eve celebrations in Dortmund a mob of more than 1,000 men chanted ‘Allahu Akhbar’, launched fireworks at police, and set fire to a historic church"[173] giving the impression of "chaotic civil war-like conditions in Germany, caused by Islamist aggressors" according to The Guardian.[174] The story was later shown to be false;[175] St. Reinold's Church is neither the oldest church in Germany nor was the church set on fire. While 1000 people did gather, which is not unusual on New Year's Eve in a public place, video footage from the scene does not show a "mob", and no policemen were targeted.[176][177] The official police report recorded an "average to quiet New Year's Eve" with "no spectacular facts to report",[178] while firefighters note an "almost normal weekend night" and state that a "safety net at the Reinoldi church caught fire by a fireworks rocket, but was quickly extinguished".[179] Witness said it was not the church roof that was scorched, but a construction scaffolding on the church's far side, away from the crowd.[180][181] The group that shouted "Allahu Akbar" consisted of only 50–70 people and was celebrating the ceasefire in Aleppo.[180]

The false story was then subsequently picked up by an Austrian far-right website before it made its way back to Germany where politician Thorsten Hoffmann fell for it. In Germany, several newspapers reported on Breitbart News publishing the hoax and distorting facts for the purpose of spreading Islamophobic propaganda.[176][182][183][184] Breitbart News initially declined to comment,[174][185] but on January 8 published a story in which it stood by its claims, which had been shown to be false, and refused to admit to any exaggeration. The only correction issued was with regard to the church's age.[186] The follow-up story used a screen capture of different fireworks at the near side of the church, with no scaffolding. Ruhr Nachrichten, the original outlet and the alleged witness cited by Breitbart News, replied to the update, and stated that Breitbart News had not contacted them or the firefighters present to verify their story. They also reiterated the accusation against Breitbart of exaggerating minor facts to give a false "impression that a 'mob' of 1000 migrants had shot at Christian churches in Dortmund and set them on fire."[187] The newspaper went on to accuse Breitbart News of not adhering to journalistic ethics. Ruhr Nachrichten also accused Breitbart of "using our online reports for fake news, hate and propaganda" and published video fragments recorded on site that contradicted Breitbart News's story.[177]

Climate change denial

In November 2016, Breitbart published an article by James Delingpole that falsely claimed global temperatures were falling rather than rising, and accused "alarmists" in news media and scientists of a cover-up, stating, "The last three years may eventually come to be seen as the final death rattle of the global warming scare."[188] The article summarized a previous article in the UK tabloid Daily Mail.[189][190] It featured an unrelated video made by and for Weather.com about the El Niño cooling period that did not support the article's claims, which had already had been debunked after the Daily Mail article by scientists who called it "a textbook case of cherry picking".[191]

Delingpole's article was cited in right-wing circles and by the United States House Committee on Science, Space, and Technology, for which the latter itself was criticized.[192][193][194] Weather.com condemned the Breitbart story in an article titled "Note to Breitbart: Earth Is Not Cooling, Climate Change Is Real and Please Stop Using Our Video to Mislead Americans".[195][196]

In June 2017, Breitbart published an article by Dellingpole that claimed that 58 scientific papers disproved anthropogenic climate change. A number of scientists criticized the article, describing it as cherry-picking, derogatory, inaccurate, misleading, and employing flawed reasoning.[197]

References

  1. ^ "Breitbart News Network, LLC: Private Company Information - Businessweek". 
  2. ^ Byers, Dylan (October 17, 2013). "Breitbart News shakes up masthead". Politico. Retrieved August 17, 2015. 
  3. ^ Collins, Eliza. "Breitbart staff list reveals additional ties to Bannon and Mercer". Usa Today. 
  4. ^ a b c d Rainey, James (August 1, 2012). "Breitbart.com sets sights on ruling the conservative conversation". Los Angeles Times. Retrieved October 8, 2015. 
  5. ^ a b "Breitbart.com Site Info". Alexa Internet. Retrieved June 6, 2017. 
  6. ^ a b
    • Weigel, David (November 14, 2016). "Is Trump’s new chief strategist a racist? Critics say so.". Washington Post. Retrieved December 3, 2016. 
    • Gidda, Mirren (November 16, 2016). "President Barack Obama Warns Against ‘Us and Them’ Nationalism". Newsweek. Retrieved December 3, 2016. 
    • Murphy, Dan (June 20, 2015). "Beyond Rhodesia, Dylann Roof's manifesto and the website that radicalized him". Christian Science Monitor. Retrieved December 3, 2016. 
    • "Donald Trump's Cabinet picks, so far". Associated Press. November 19, 2016. Retrieved May 28, 2017. 
    • "AppNexus bans Breitbart from ad exchange, citing hate speech". The Japan Times. November 24, 2016. Retrieved December 3, 2016. 
    • McGeough, Paul (November 19, 2016). "Make America hate again: how Donald Trump's victory has emboldened bigotry". Sydney Morning Herald. Retrieved December 3, 2016. 
  7. ^ a b c d Abbruzzese, Jason (March 15, 2016). "Breitbart staffers quit over the news site's 'party-line Trump propaganda'". Mashable. Retrieved November 11, 2016. 
  8. ^ a b c "Is Breitbart.com Becoming the Media Arm of the 'Alt-Right'?". Southern Poverty Law Center. Retrieved November 11, 2016. 
  9. ^ a b * Jessica Roy (November 14, 2016). "What is the alt-right? A refresher course on Steve Bannon's fringe brand of conservatism". Los Angeles Times. ISSN 0458-3035. Under Bannon's leadership, Breitbart published ... articles regurgitating conspiracy theories about Hillary Clinton and her staff. 
    • Ken Thomas, Catherine Lucey & Julie Pace (November 17, 2016). "Trump picks national security adviser". Associated Press. Bannon's news website has peddled conspiracy theories 
    • Benjy Sarlin (November 14, 2016). "Analysis: Breitbart's Steve Bannon leads the 'alt right' to the White House". NBC News. [A] major question moving forward will be how the Breitbart wing gets along with more traditional Republican leaders uncomfortable with its emphasis on race-baiting headlines and conspiracy theories. 
    • Gregory Krieg (August 22, 2016). "The new birthers: Debunking the Hillary Clinton health conspiracy". CNN. Breitbart News ... has also been among the most consistent and highly trafficked peddlers of the conspiracy theories surrounding Clinton's health. 
    • Robert Farley (November 14, 2013). "The Keg Stand Obamacare Ads". FactCheck.org. Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. A story on the conservative website Breitbart.com also claimed it was a 'taxpayer-funded' campaign. But the ads are not taxpayer-funded. 
  10. ^ a b c d Lori Robertson (June 16, 2016). "Trump’s ISIS Conspiracy Theory". FactCheck.org. Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. Donald Trump said a report on a conservative news site proved he was 'right' in suggesting President Obama supported terrorists. It doesn't. ... It’s the kind of claim that we'd debunk in an article on viral conspiracy theories. 
  11. ^ a b c d Louis Jacobson (June 15, 2016). "Donald Trump suggests Barack Obama supported ISIS, but that's a conspiracy theory". PolitiFact. 
  12. ^ "Did 58 Scientific Papers Published in 2017 Say Global Warming is a Myth?". Snopes.com. Retrieved July 14, 2017. 
  13. ^ Viveca Novak (July 21, 2010). "Shirley Sherrod's Contextual Nightmare". FactCheck.org. Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. We’ve posted no shortage of pieces on political attacks that leave context on the cutting room floor to give the public a misleading impression. ... The latest victim of the missing context trick is U.S. Department of Agriculture employee Shirley Sherrod. ... a clip of several minutes of her roughly 45-minute speech surfaced on conservative Andrew Breitbart's website, where he labeled her remarks 'racist' and proof of “bigotry” on the part of the NAACP. ... It quickly became clear that the climax, not to mention the moral, of Sherrod's tale had been edited out of the version Breitbart posted. 
  14. ^ a b c Solov, Larry (November 17, 2015). "Breitbart News Network: Born In The USA, Conceived In Israel". Breitbart.
  15. ^ a b Weigel, Dave (November 14, 2016). "Is Trump’s new chief strategist a racist? Critics say so.". Washington Post. Retrieved November 15, 2016. 
  16. ^ a b See, e.g.:
    • Eli Stokols (October 13, 2016). "Trump fires up the alt-right". Politico. ... the unmistakable imprint of Breitbart News, the 'alt-right' website... 
    • Staff (October 1, 2016). "The rise of the alt-right". The Week. Another major alt-right platform is Breitbart.com, a right-wing news site... 
    • Will Rahn (August 19, 2016). "Steve Bannon and the alt-right: a primer". CBS News. Bannon’s Breitbart distinguished itself from the rest of the conservative media in two significant ways this cycle... The second was through their embrace of the alt-right... 
  17. ^ a b c d e "Breitbart Rises From Outlier to Potent Voice in Campaign". New York Times. August 26, 2016. Retrieved August 28, 2016. 
  18. ^ a b Sarah Posner (August 22, 2016). "How Donald Trump's New Campaign Chief Created an Online Haven for White Nationalists". Mother Jones. 'We're the platform for the alt-right,' Bannon told me proudly when I interviewed him at the Republican National Convention (RNC) in July. 
  19. ^ a b Peters, Jeremy W. (November 14, 2016). "Trump’s Choice of Stephen Bannon Is Nod to Anti-Washington Base". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved November 15, 2016. 
  20. ^ Schreckinger, Bernd. "World War Meme: How a group of anonymous keyboard commandos conquered the internet for Donald Trump—and plans to deliver Europe to the far right". Politico Magazine. Retrieved March 11, 2017. 
  21. ^ a b c d e Ng, David (November 18, 2016). "Inside Breitbart's Westside L.A. headquarters, they've got plans for global expansion". Los Angeles Times. Retrieved June 7, 2017. 
  22. ^ a b Goodwin, Matthew; Milazzo, Caitlin (2015). UKIP: Inside the Campaign to Redraw the Map of British Politics. Oxford: Oxford University Press. p. 175. ISBN 978-0198736110. 
  23. ^ "Activists Are Pushing Back Against Tech Platforms That Quietly Empower Hate Groups". Fast Company. 2017-05-09. Retrieved 2017-05-11. 
  24. ^ Kerr, Dara. "Lyft, HP won't advertise on Breitbart. Uber, Amazon remain". CNET. Retrieved 2017-02-11. 
  25. ^ Kennedy, Pagan (January 7, 2017). "How to Destroy the Business Model of Breitbart and Fake News". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved January 10, 2017. 
  26. ^ a b Henley, Jon; Oltermann, Philip (December 8, 2016). "German firms including BMW pull advertising from Breitbart". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved January 5, 2017. 
  27. ^ a b "Coalition Gather More Than One Million Petition Signatures Urging Amazon To Drop Breitbart". ValueWalk. May 8, 2017. 
  28. ^ Gold, Hadas (February 25, 2017). "Breitbart reveals owners: CEO Larry Solov, the Mercer family and Susie Breitbart". 
  29. ^ Collins, Eliza. "Breitbart staff list reveals additional ties to Bannon and Mercer". Usa Today. 
  30. ^ Borchers, Callum. "Why an anti-Clinton book from Breitbart got the FBI’s attention". 
  31. ^ Owen, Rob. The next wave: Ex-WTAE anchor Scott Baker changes channel to run Web news site, Post-Gazette
  32. ^ Friedersdorf, Conor (November 1, 2012). "Breitbart.com Struggles With the Contradictions of Its Namesake". The Atlantic. Retrieved January 4, 2015. 
  33. ^ Boyle, Matthew (March 5, 2012). "Breitbart legacy lives on in relaunched websites, final column". The Daily Caller. Retrieved October 8, 2015. ... newly redesigned website that includes all of his 'Big' sites under a single umbrella. 
  34. ^ Kutner, Max (November 21, 2016). "Meet Robert Mercer, The Mysterious Billionaire Benefactor Of Breitbart". Newsweek. Retrieved March 6, 2017. 
  35. ^ Weigel, David (March 21, 2012). "Meet the Breitbarts". Slate. ISSN 1091-2339. Retrieved March 1, 2016. 
  36. ^ "Breitbart to announce new management". POLITICO. Retrieved November 14, 2016. 
  37. ^ a b Coppins, McKay. "Breitbart's Inheritors Battle Over His Legacy". BuzzFeed. Retrieved March 1, 2016. 
  38. ^ Kaufman, Leslie (February 16, 2014). "Breitbart News Network Plans Global Expansion". The New York Times. Retrieved January 10, 2015. 
  39. ^ "Where News Audiences Fit on the Political Spectrum: Consumers of Breitbart". Pew Research Center. October 21, 2014. Retrieved October 26, 2015. Just 3% of respondents get news from Breitbart in a typical week, and its audience is decidedly conservative: 79% have political values that are right-of-center..." (31% are "mostly conservative" and 48% are "consistently conservative") 
  40. ^ Byers, Dylan (April 13, 2015). "Hedge-fund magnate backing Cruz is major investor in Breitbart News Network". Politico. Retrieved December 26, 2015. 
  41. ^ Gold, Hadas; Glueck, Katie; Vogel, Kenneth (July 10, 2015). "The Daily Cruz". Politico. Retrieved December 26, 2015. 
  42. ^ Woolf, Nicky (November 30, 2016). "Breitbart declares war on Kellogg's after cereal brand pulls advertising from site". The Guardian. UK. Retrieved November 30, 2016. 
  43. ^ Byers, Dylan (November 30, 2016). "Breitbart goes to war with Kellogg's over move to pull ads". CNNMoney. Retrieved November 30, 2016. 
  44. ^ "Milo Yiannopoulos resigns as editor of Breitbart Tech". BostonGlobe.com. Retrieved 2017-02-23. 
  45. ^ "After Comments On Pedophilia, Breitbart Editor Milo Yiannopoulos Resigns". NPR.org. Retrieved 2017-02-23. 
  46. ^ Farhi, Paul; Farhi, Paul (2017-02-21). "Breitbart’s Milo Yiannopoulos resigns following outrage over his past comments about pedophilia". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved 2017-02-23. 
  47. ^ Smilowitz, Elliot (2017-02-21). "Yiannopoulos resigns from Breitbart". TheHill. Retrieved 2017-02-23. 
  48. ^ Peters, Jeremy W.; Haberman, Maggie (2017-04-07). "Trump Fires Warning Shot in Battle Between Bannon and Kushner". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2017-04-14. 
  49. ^ "Breitbart editors tell staffers to stop writing stories critical of Jared Kushner, sources say". Business Insider. Retrieved 2017-04-14. 
  50. ^ Hensch, Mark (2017-04-10). "Breitbart writers told to stop attacking Kushner: report". TheHill. Retrieved 2017-04-14. 
  51. ^ "Breitbart editors tell reporters to 'stop attacking Jared Kushner'". The Independent. UK. 2017-04-11. Retrieved 2017-04-14. 
  52. ^ Bhattarai, Abha (June 8, 2017). "Breitbart lost 90 percent of its advertisers in two months: Who’s still there?". Washington Post. Retrieved June 11, 2017. 
  53. ^ a b c Farhi, Paul (June 7, 2017). "Breitbart News seems to be cleaning house after readers and advertisers drift away". washingtonpost.com. The Washington Post. Retrieved June 12, 2017. 
  54. ^ a b Moses, Lucia (June 6, 2017). "Breitbart ads plummet nearly 90 percent in three months as Trump’s troubles mount". digiday.com. Digiday Media. Retrieved June 12, 2017. 
  55. ^ "We finally know what counts as "too racist for Breitbart"". Vox. Retrieved 2017-06-06. 
  56. ^ Gold, Hadas; Glueck, Katie; Vogel, Kenneth (July 10, 2015). "The Daily Cruz". Politico. Retrieved March 1, 2016. 
  57. ^ Coppins, McKay. "Breitbart Staffers Believe Trump Has Given Money To Site For Favorable Coverage". BuzzFeed. Retrieved March 1, 2016. 
  58. ^ Grove, Lloyd (March 1, 2016). "How Breitbart Unleashes Hate Mobs to Threaten, Dox, and Troll Trump Critics". The Daily Beast. Retrieved March 1, 2016. 
  59. ^ "Trump By the Numbers: An Analysis of Donald Trump's Presidential Campaign Website, DonaldJTrump.com". LinkedIn Pulse. Breitbart is the most cited source on DonaldJTrump.com. Between January 2015 and June 2016, there were 1,084 “In the News” posts made to DonaldJTrump.com. The most common sources copied-and-pasted to Trump’s website were Breitbart (121 posts), Fox (79 posts), and CNN (76 posts). 
  60. ^ Garcia, Ahizia; Byers, Dylan (March 11, 2016). "Breitbart reporter says she filed charges against Trump's campaign manager". CNN. Retrieved March 12, 2016. 
  61. ^ a b Kaplan, Sarah (March 14, 2016). "Reporter who says she was manhandled by Trump campaign manager resigns from Breitbart". The Washington Post. ISSN 0190-8286. Retrieved March 14, 2016. 
  62. ^ Gray, Rosie; Coppins, McKay (March 13, 2016). "Michelle Fields, Ben Shapiro Resign From Breitbart". Buzzfeed. Retrieved March 13, 2016. 
  63. ^ "Campaign 2016: Upheaval at news website Breitbart over dustup with Donald Trump campaign". CBS News. Retrieved March 14, 2016. 
  64. ^ a b "Infighting erupts at conservative news site after Donald Trump aide is accused of manhandling reporter". Yahoo Finance. March 14, 2016. 
  65. ^ Gold, Hadas (March 14, 2016). "Breitbart piece mocking editor who resigned was written under father's pseudonym". Politico. Retrieved March 15, 2016. 
  66. ^ Grynbaum, Michael M. (March 14, 2016), "Upheaval at Breitbart News as Workers Resign and Accusations Fly", The New York Times, retrieved March 30, 2016 
  67. ^ a b Piggott, Stephen (April 28, 2016). "Is Breitbart.com Becoming the Media Arm of the 'Alt-Right'?". Southern Poverty Law Center. Retrieved November 14, 2016. 
  68. ^ Shapiro, Ben (August 17, 2016). "I Know Trump's New Campaign Chairman, Steve Bannon. Here's What You Need To Know.". DailyWire.com. Retrieved November 14, 2016. 
  69. ^ "The Alt-Right is coming to the White House". 
  70. ^ "Listen guys: There was an election, and you Jewish Democrats lost!". Retrieved November 15, 2016. 
  71. ^ "ZOA: ADL should apologize for Anti-Bannon accusations.". Israel National News. Retrieved November 15, 2016. 
  72. ^ Zeveloff, Naomi. "How Steve Bannon and Breitbart News Can Be Pro-Israel – and Anti-Semitic at the Same Time". The Forward. The Forward Association, Inc. Retrieved November 15, 2016. 
  73. ^ 'America's rabbi' rises to defend Steve Bannon Rabbi Shmuley Boteach, Contributor, The Hill, 11/15/16
  74. ^ Inside Breitbart News: ‘We’re Not a Hate Site’ MAR 17 2017, 11:04 AM ET, by HANNAH RAPPLEYE, STEPHANIE GOSK and ANNEKE FOSTER, NBC News
  75. ^ Stanage, Niall; Wong, Scott (August 17, 2016). "Trump's Breitbart hire sends tremors through Capitol Hill". The Hill. Retrieved August 19, 2016. 
  76. ^ Stelter, Brian (August 17, 2016). "Steve Bannon: The "street fighter" who's now running Trump's campaign". CNNMoney. Retrieved August 28, 2016. 
  77. ^ Flegenheimer, Matt (August 25, 2016). "Hillary Clinton Says ‘Radical Fringe’ Is Taking Over G.O.P. Under Donald Trump". The New York Times. Retrieved August 27, 2016. 
  78. ^ Darcy, Oliver (August 25, 2016). "Hillary Clinton declares war on the hard-right faction of conservative news media". Retrieved August 27, 2016. 
  79. ^ Costa, Robert (January 23, 2017). "Trump’s latest hire alarms allies of Ryan — and bolsters Bannon". The Washington Post. 
  80. ^ Schreckinger, Bernd. "World War Meme: How a group of anonymous keyboard commandos conquered the internet for Donald Trump—and plans to deliver Europe to the far right". Politico Magazine. Retrieved March 11, 2017. 
  81. ^ Viveca Novak (July 21, 2010). "Shirley Sherrod's Contextual Nightmare". FactCheck.org. Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. We’ve posted no shortage of pieces on political attacks that leave context on the cutting room floor to give the public a misleading impression. ... The latest victim of the missing context trick is U.S. Department of Agriculture employee Shirley Sherrod. ... a clip of several minutes of her roughly 45-minute speech surfaced on conservative Andrew Breitbart's website, where he labeled her remarks 'racist' and proof of “bigotry” on the part of the NAACP. ... It quickly became clear that the climax, not to mention the moral, of Sherrod's tale had been edited out of the version Breitbart posted. 
  82. ^ Velshia, Ali (August 18, 2017). Breitbart Editor Pollack [sic]: It Trump Tries to Reinvent, Support 'Will Erode' (YouTube video). MSNBC. Event occurs at 0:22. Retrieved August 18, 2017. 
  83. ^ "Activists Are Pushing Back Against Tech Platforms That Quietly Empower Hate Groups". Fast Company. 2017-05-09. Retrieved 2017-05-11. 
  84. ^ Kerr, Dara. "Lyft, HP won't advertise on Breitbart. Uber, Amazon remain". CNET. Retrieved 2017-02-11. 
  85. ^ Kennedy, Pagan (January 7, 2017). "How to Destroy the Business Model of Breitbart and Fake News". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved January 10, 2017. 
  86. ^ Viveca Novak (July 21, 2010). "Shirley Sherrod's Contextual Nightmare". FactCheck.org. Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania. We’ve posted no shortage of pieces on political attacks that leave context on the cutting room floor to give the public a misleading impression ... The latest victim of the missing context trick is U.S. Department of Agriculture employee Shirley Sherrod ... a clip of several minutes of her roughly 45-minute speech surfaced on conservative Andrew Breitbart's website, where he labeled her remarks 'racist' and proof of “bigotry” on the part of the NAACP ... It quickly became clear that the climax, not to mention the moral, of Sherrod's tale had been edited out of the version Breitbart posted. 
  87. ^ "With Apology, Fired Official Is Offered a New Job". New York Times. 2010-07-21. 
  88. ^ Montopoli, Brian (2010-07-21). "Vilsack: I Will Have to Live With Shirley Sherrod Mistake". CBS News. 
  89. ^ "FOXNews.com - Video Shows USDA Official Saying She Didn't Give 'Full Force' of Help to White Farmer". Foxnews.com. July 19, 2010. Archived from the original on July 23, 2010. Retrieved July 30, 2010. 
  90. ^ Bromwich, Jonah Engel (August 17, 2016). "What Is Breitbart News?" – via NYTimes.com. 
  91. ^ Eli Stokols (October 13, 2016). "Trump fires up the alt-right". Politico. ... the unmistakable imprint of Breitbart News, the 'alt-right' website... 
  92. ^ Jessica Roy (November 14, 2016). "What is the alt-right? A refresher course on Steve Bannon's fringe brand of conservatism". Los Angeles Times. ISSN 0458-3035. Under Bannon's leadership, Breitbart published ... articles regurgitating conspiracy theories about Hillary Clinton and her staff. 
  93. ^ "Hollywood Infidel". The New York Observer. March 16, 2007. Archived from the original on October 2, 2008. Retrieved October 1, 2008. 
  94. ^ "'Yosi Sergant Resigns". ABC News. September 24, 2009. 
  95. ^ "After 'Inappropriate' NEA Conference Call, White House Pushes New Guidelines". ABC News. September 22, 2009. 
  96. ^ a b c Hall, Colby (December 10, 2009). "Exclusive Interview: Andrew Breitbart Announces Launch of New "Big" Sites". Mediaite. Retrieved August 17, 2015. 
  97. ^ Davis, Noah (June 27, 2011). "Andrew Breitbart Borrowed $25,000 From His Father To Launch BigGovernment.comI". Business Insider. Retrieved August 17, 2015. 
  98. ^ "Introducing Andrew Breitbart's Big Government, Edited by Mike Flynn", Nick Gillespie, reason.com, September 10, 2009
  99. ^ Maloy, Simon (March 7, 2013). "Report: James O'Keefe To Pay $100K Settlement To Former ACORN Employee". Media Matters for America. Retrieved April 6, 2016. 
  100. ^ Newman, Andrew (March 1, 2010). "Advice to Fake Pimp Was No Crime, Prosecutor Says". The New York Times. Archived from the original on March 25, 2010. Retrieved April 6, 2016. 
  101. ^ Madde, Mike (March 1, 2010). "Brooklyn prosecutors clear local ACORN office". Salon.com. Retrieved April 6, 2016. 
  102. ^ Chait, Jonathan (March 16, 2010). "Breitbart And Right Wing Martyrdom". New Republic. Retrieved August 18, 2015. 
  103. ^ Kludt, Tom (October 28, 2015). "Breitbart brings its conservative take to tech journalism". CNN. Retrieved January 25, 2016. 
  104. ^ Brustein, Joshua (October 27, 2015). "Breitbart News Is Preparing to Troll Tech". Bloomberg Business. Retrieved January 25, 2016. 
  105. ^ Kain, Erik (September 4, 2014). "GamerGate: A Closer Look At The Controversy Sweeping Video Games". Forbes. Retrieved August 18, 2015. 
  106. ^ Hunt, Elle (July 20, 2016). "Milo Yiannopoulos, rightwing writer, permanently banned from Twitter". The Guardian. UK. Retrieved July 20, 2016. 
  107. ^ "Leslie Jones Twitter row: Breitbart editor banned over abuse". BBC News. July 20, 2016. Retrieved July 20, 2016. 
  108. ^ "The whole Leslie Jones Twitter feud, explained". July 25, 2016. 
  109. ^ "Breitbart Sports Launches New Years Day 2013". Breitbart.com. January 1, 2013. Retrieved May 13, 2016. 
  110. ^ "SiriusXM Announces 7-Day-a-Week Breitbart News to Be 'Conservative News Show of Record' - Breitbart". October 26, 2015. 
  111. ^ Steerpike (February 13, 2014). "Delingpole quits Telegraph ahead of UK launch of Breitbart.com". The Spectator. Retrieved July 6, 2014. 
  112. ^ Greenslade, Roy (February 17, 2013). "James Delingpole and Raheem Kassam head Breitbart's new London team". The Guardian. Retrieved July 6, 2014. 
  113. ^ a b c Lee, Tony (February 16, 2014). "Breitbart News Launches 'Breitbart London' and 'Breitbart Texas' Verticals". Breitbart.com. Retrieved July 6, 2014. 
  114. ^ M. E. Synon. "Cameron Breaks Pledge, Will Provide Albanians an Open Door to Britain". Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015. 
  115. ^ Jonathan Foreman. "London's Rottenest Borough, Courtesy of Lutfur Rahman, Idle Police and a Sleepy Electoral Commission". Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015. 
  116. ^ Katie Hopkins. "Katie Hopkins: On the Joys of Going Silent for a Week". Breitbart.com. Retrieved July 28, 2015. 
  117. ^ "Breitbart News Continues International Expansion With Launch Of Breitbart Jerusalem". Breitbart.com. 
  118. ^ "Shmuley Boteach". Breitbart.com. 
  119. ^ Singal, Jessica (September 4, 2015). "Monica Foy, the Victim of a Terrifying Right-Wing Internet-Shaming, Speaks Out". New York. Retrieved May 13, 2016. 
  120. ^ McKinley, Kathleen (February 16, 2014). "Are You Ready For ‘Breitbart Texas?". Houston Chronicle. Retrieved 14 January 2015. 
  121. ^ "Breitbart News Network Announces Launch of Breitbart California". Breitbart.com. April 6, 2014. Retrieved May 13, 2016. 
  122. ^ a b "Report of the Attorney General on the Activities of ACORN" (PDF). California Department of Justice, Office of the California Attorney General. April 1, 2010. 
  123. ^ "Deposition Reveals Payout For Undercover ACORN Video". KGTV. May 4, 2012. 
  124. ^ a b Brad Friedman (March 12, 2013). "O’Keefe partner pays $50K to fired ACORN worker". Salon.cp,. 
  125. ^ "Case No. 10-cv-01422-L-MDD Notice of Settlement". United States District Court for the Southern District of California. March 6, 2013. 
  126. ^ Dave Weigel (March 7, 2013). "An ACORN Employee Won $100,000 in Damages for That 2009 Breitbart Video". Slate. 
  127. ^ Rovzar, Chris (March 2, 2010). "Damaging Brooklyn ACORN Sting Video Ruled 'Heavily Edited,' No Charges to Be Filed". The New Yorker. Archived from the original on March 7, 2010. Retrieved March 2, 2010. 
  128. ^ An Independent Governance Assessment of ACORN, Proskauer Rose (December 7, 2009).
  129. ^ "House Votes to Strip Funding for ACORN". Fox News. September 17, 2009. Retrieved September 17, 2009. 
  130. ^ Lorber, Janie (December 11, 2009). "House Ban on Acorn Grants Is Ruled Unconstitutional". The New York Times. p. A12. Retrieved February 1, 2010. 
  131. ^ The Acorn Sting Revisited by Clark Hoyt, The New York Times, March 20, 2010.
  132. ^ Gay Stolberg, Sheryl; Dewan, Shaila; Stelter, Brian (July 21, 2010). "With Apology, Fired Official Is Offered a New Job". New York Times. Retrieved March 15, 2016. 
  133. ^ a b c Smith, Tristan; Adriano, Joneil; Malveaux, Suzanne (July 21, 2010). "NAACP 'snookered' over video of former USDA employee". CNN. Retrieved March 15, 2016. 
  134. ^ Wheaton, Sarah (July 20, 2010). "N.A.A.C.P. Backtracks on Official Accused of Bias". The New York Times. 
  135. ^ Montopoli, Brian (July 21, 2010). "Vilsack: I Will Have to Live With Shirley Sherrod Mistake". CBS News. Retrieved August 18, 2015. 
  136. ^ "Breitbart: I Was Targeting The NAACP. Honest!". TPMuckraker.talk. 
  137. ^ Zeleny, Jeff; Sarah Wheaton (February 13, 2011). "At Gathering, Ron Paul Is No. 1 for 2012". The New York Times. pp. A21. Retrieved February 14, 2011. 
  138. ^ Zoe Tillman, "Former USDA Official Settles Defamation Suit Against Breitbart Estate", National Law Journal (October 1, 2015).
  139. ^ Muñoz-Temple, Amanda (June 16, 2011). "The Man Behind Weiner's Resignation". National Journal. Archived from the original on July 2, 2015. Retrieved June 18, 2011. 
  140. ^ Bond, Paul (June 9, 2011). "Anthony Weiner's Genitalia Photo Puts Sirius XM in Sticky Situation (Video)". The Hollywood Reporter. Retrieved June 18, 2011. 
  141. ^ Shapiro, Ben (February 7, 2013), "Secret Hagel Donor?: White House Spox Ducks Question on 'Friends of Hamas'", Breitbart 
  142. ^ Lane, Moe (February 7, 2013), "Breitbart.com told that Chuck Hagel took money from "Friends of Hamas."", RedState 
  143. ^ Stiles, Andrew (February 8, 2013), "Levin defends Hagel, calls GOP disclosure request "unprecedented"", National Review 
  144. ^ Gaffney, Frank (February 12, 2013), "Gaffney: Obama’s ‘friends of Hamas’?", The Washington Times 
  145. ^ Preston, Bryan (February 7, 2013), "‘Friends of Hamas,’ Friend of Chuck Hagel?", PJ Media 
  146. ^ Weigel, David (February 14, 2013), ""Friends of Hamas": The Scary-Sounding Pro-Hagel Group That Doesn't Actually Exist", Slate 
  147. ^ Friedman, Dan (February 19, 2013), 'Friends of Hamas': My role in the birth of a rumor, New York Daily News 
  148. ^ Taintor, David (February 20, 2013), NY Daily News Reporter: It Seems I Created ‘Friends Of Hamas’ Hagel Rumor, Talking Points Memo 
  149. ^ Shapiro, Ben (February 20, 2013), "NY Daily News Hack Posits He's Source of 'Friends of Hamas,' Lies by Omission", Breitbart 
  150. ^ Weigel, David (February 23, 2013). "Media Ethics 101 from Breitbart.com". Slate (magazine). Retrieved January 4, 2015. 
  151. ^ Wemple, Erik (February 20, 2013), "Chuck Hagel and "Friends of Hamas": Five questions", The Washington Post 
  152. ^ Coscarelli, Joe (February 20, 2013), "How the Made-up ‘Friends of Hamas’ Became a Right-Wing Boogeyman", New York 
  153. ^ Freedlander, David (February 20, 2013). "Chuck Hagel, Friend of Hamas? How the Right-Wing Press Got It Way Wrong". The Daily Beast. 
  154. ^ Jessica Chasmar. "House Majority Whip Kevin McCarthy pulls Breitbart column over twerking Nancy Pelosi pic". 
  155. ^ Tal Kopan. "Democrats blast Breitbart Nancy Pelosi posters". Politico.com. 
  156. ^ "Democrats slam ‘offensive’ Pelosi image on Breitbart site". OnPolitics. 
  157. ^ "Nancy Pelosi Says Breitbart-Altered Pic of Her Twerking Is ‘Tasteless’". ABC News. 
  158. ^ "Democrats: Breitbart Ad Depicting Nancy Pelosi As Miley Cyrus Is 'Disgusting' (Photo)". TalkingPointsMemo.com. 
  159. ^ "Breitbart Twerks Pelosi With Credibility-Destroying Ad". The Daily Beast. 
  160. ^ "Pelosi, Wasserman Schultz Condemn ‘Tasteless and Undignified’ Breitbart California Viral Art". Breitbart News. 
  161. ^ a b Breitbart News attacked the wrong Loretta Lynch. McDonald, Soraya Nadia. The Washington Post, November 10, 2014
  162. ^ "No Comment Necessary: The Wrong Loretta Lynch". Rosenthal, Andrew. The New York Times, November 10, 2014
  163. ^ "2 Amusing Corrections and a Confession on Common Mistakes". American Journalism Review. 
  164. ^ "Breitbart gets the wrong Loretta Lynch in Whitewater claim". Sharockman, Aaron. PolitiFact, November 10, 2014
  165. ^ Goldstein, Joseph (November 21, 2016). "Alt-Right Gathering Exults in Trump Election With Nazi-Era Salute". The New York Times. ISSN 0362-4331. Mr. Bannon was the chief executive of Breitbart, an online news organization that has fed the lie that Mr. Obama is a Kenyan-born Muslim. 
  166. ^ Joel B. Pollack, Fake News: New York Times Falsely Claims Breitbart 'Birther' Site, Breitbart (November 21, 2016).
  167. ^ a b Baker, Peter; Haberman, Maggie (2017-03-05). "A Conspiracy Theory’s Journey From Talk Radio to Trump’s Twitter". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2017-03-06. 
  168. ^ "Analysis | Trump’s ‘evidence’ for Obama wiretap claims relies on sketchy, anonymously sourced reports". The Washington Post. Retrieved 2017-03-06. 
  169. ^ Shear, Michael D.; Schmidt, Michael S. (2017-03-04). "Trump, Offering No Evidence, Says Obama Tapped His Phones". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2017-03-06. 
  170. ^ Mak, Tim (2016-12-04). "‘Pizzagate’ Gunman Liked Alex Jones". The Daily Beast. Retrieved 2017-02-18. 
  171. ^ Alex Seitz-Wald (August 18, 2016). "Clinton’s ‘Right-Wing Conspiracy’ Comes Full Circle With Trump Shake Up". NBC News. Trump has long kept in touch with Roger Stone, a prolific progenitor of fringe-right conspiracy theories who writes regularly for Breitbart, though he's kept Stone outside the official campaign. 
  172. ^ Victor, Daniel; Stack, Liam (November 14, 2016). "Stephen Bannon and Breitbart News, in Their Words". The New York Times. ISSN 0362-4331. A June 2016 article by Dan Riehl chronicled the belief of Mr. Stone, a Trump adviser, that Ms. Abedin, an aide to Hillary Clinton, was connected to a terrorist conspiracy. 
  173. ^ Virginia Hale (January 3, 2017). "NYE in Dortmund: 1000-Man Mob Attack Police, Set Church Alight". Breitbart.com. Retrieved January 5, 2017. 
  174. ^ a b "German police quash Breitbart story of mob setting fire to Dortmund church". The Guardian. UK. January 7, 2017. ISSN 0261-3077. Retrieved January 7, 2017. 
  175. ^ "No Breitbart, a Muslim mob didn't set fire to Germany's oldest church". January 5, 2017. Retrieved January 5, 2017. 
  176. ^ a b "Fake News – Wie "Breitbart" Fakten verdreht und einen Mob marodieren lässt". Deutschlandfunk (in German). Retrieved January 5, 2017. 
  177. ^ a b Silvester 2016 / 2017 am Platz von Leeds in Dortmund [New Years Eve 2016 / 2017 at the Place of Leeds in Dortmund]. Ruhr Nachrichten Dortmund. January 4, 2016. 
  178. ^ "POL-DO: Amtliche Fakten der Polizei zur Silvesternacht 2016/17". presseportal.de (in German). Retrieved January 5, 2017. 
  179. ^ "Fast normale Nacht für Feuerwehr und Rettungsdienst: Mehrere Brände und viele Einsätze für den Rettungsdienst." (in German). Germany: Dortmund.de. Retrieved January 5, 2017. 
  180. ^ a b Schmoll, Thomas (January 10, 2017). "Peter Bandermann im Interview: 'Ich bin gerne Journalist. Aber der Job wird anstrengender'" [Interview with Peter Bandermann: 'I enjoy being a journalist, but the job becomes more wearisome']. Kress (in German). Retrieved January 12, 2017. 
  181. ^ Bandermann, Peter (January 1, 2017). Einsatz an der Reinoldikirche [Firefighter operations at Rheinold's Church] (Photo). 
  182. ^ ""Breitbart News": Dortmunder Polizei reagiert auf US-Horrormeldung zu Silvesternacht". Spiegel Online (in German). Retrieved January 5, 2017. 
  183. ^ ""1000-Mann-Mob zündet Kirche an": US-Fake-News verunsichern Dortmund" (in German). N-TV Germany. Retrieved January 5, 2017. 
  184. ^ "Germany reacts to misleading 'Breitbart' New Year's Eve report". DW. January 6, 2017. Retrieved January 7, 2017. 
  185. ^ Faiola, Anthony; Kirchner, Stephanie (January 6, 2017). "‘Allahu akbar’-chanting mob sets alight Germany’s oldest church? Shocking story, if it were true.". The Washington Post. Retrieved January 7, 2017. 
  186. ^ Kassam, Raheem (January 8, 2017). "Fake ‘Fake News’: Media Sow Division with Dishonest Attack on Breitbart’s ‘Allahu Akbar’ Church Fire Story". Breitbart.com. Retrieved January 8, 2017. 
  187. ^ Bandermann, Peter (January 10, 2016). "Breitbart bezeichnet Berichte über gefälschte Nachrichten als falsch" [Breitbart called reports of fake news fake]. Ruhr Nachrichten. Retrieved January 10, 2016. 
  188. ^ Fountain, Heny (December 2, 2016). "News Report on Global Temperatures Is Wrong, Scientists Say". The New York Times. Retrieved December 6, 2016. 
  189. ^ Rose, David (November 26, 2016). "Stunning new data indicates El Nino drove record highs in global temperatures suggesting rise may not be down to man-made emissions". Daily Mail. UK. Archived from the original on November 28, 2016. Retrieved December 6, 2016. 
  190. ^ "The Weather Channel calls out Breitbart for climate change skepticism". Politico.com. 
  191. ^ Analysis of “Stunning new data indicates El Nino drove record highs in global temperatures…”, Climate Feedback
  192. ^ It’s likely Earth’s hottest year on record — and some people are talking about global cooling, Washington Post
  193. ^ House Science Committee Tweets Climate-Change Denying Breitbart Article, NBC News
  194. ^ Sanders burns House committee for sharing Breitbart article denying climate change, USA Today
  195. ^ "Note to Breitbart: Earth Is Not Cooling, Climate Change Is Real and Please Stop Using Our Video to Mislead Americans". Weather.com. December 6, 2016. Archived from the original on May 22, 2017. 
  196. ^ Yuhas, Alan (December 4, 2016). "Climate scientists condemn article claiming global temperatures are falling". The Guardian. UK. Archived from the original on May 24, 2017. Retrieved December 9, 2016. 
  197. ^ "Breitbart misrepresents research from 58 scientific papers to falsely claim that they disprove human-caused global warming". Climate Feedback. 8 June 2017. Retrieved 8 June 2017. 

Further reading

  • Bromwich, Jonah Engel (August 17, 2016). "What Is Breitbart News?". The New York Times. Retrieved August 17, 2016. 

External links

  • Official website
Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Breitbart_News&oldid=796188502"
This content was retrieved from Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/Breitbart_News
This page is based on the copyrighted Wikipedia article "Breitbart News"; it is used under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported License (CC-BY-SA). You may redistribute it, verbatim or modified, providing that you comply with the terms of the CC-BY-SA